A webáruház kiválasztásánál rengeteg szempontot kell megvizsgálni. Mivel hosszú távú döntésről van szó, ami erőteljesen befolyásolja majd az eladásokat, ezért érdemes jól végiggondolni az egészet.
De vajon mik ezek a szempontok, milyen webshopok léteznek – és melyik való neked?
Tartalomjegyzék
A legjobb webshop motorok
Mielőtt belemegyünk, hogyan érdemes kiválasztani a megfelelő motort, fontos tudni, hogy 3 fő megoldás létezik:
- Megvásárolható webshop motorok
- Bérelhető webáruházak
- Ingyenes áruházak
A 4. kategóriát a saját, fejlesztett webshopok jelentik, de ez csak az igazán nagy cégeknek vagy nagyon egyedi igények esetén javasolt – több ok miatt is:
- A webshop motorok és bérelhető webáruházak szinte mindent tudnak, amire az emberek 99%-ának szüksége van.
- Jellemzően könnyebben kezelhetőek, mint a saját fejlesztésű áruházak.
- Sokkal olcsóbbak, akár a webáruház elkészítését nézve, mind pedig a későbbi karbantartást figyelembe véve.
Külön kategóriát képeznek még azok, akik nagyon egyedi terméket árulnak – és ahhoz egyedi megoldásokra lehet szükség.
Ilyen lehet az építőipari webáruház,, ahol minden ár egyedi / személyre szabott, vagy helyszíni felmérést igényel. Ilyen esetekben a webáruház annyiban különbözik a hagyományos megoldásoktól, hogy a kosár és azonnali vásárlás helyett jellemzően csak ajánlatkérés funkció van.
Ha nem ebben a cipőben jársz, akkor célszerű a saját fejlesztés helyett a már elkészült és a legtöbb e-kereskedelmi szakember számára tökéletesen megfelelő webáruház motorokat előnyben részesíteni.
Kezdjük az ingyenes alternatívával.
Ingyenes áruházak
Ide tartozik lényegében minden online piac és közösségi média webáruház. A 2000-es évek legnagyobb csillaga az eBay volt.
Később itthon is megjelentek hasonló online piacterek, legvégül pedig már a Facebookon is eladhatóvá váltak a termékek.
Ezeknek óriási előnye, hogy ingyenesek, és csak akkor kell fizetni, ha eladtuk a termékeket.
Az olcsóságnak viszont sok esetben nagy ára van – bármekkora paradoxon is ez.
- A webáruház lényegében nem a mi irányításunk alatt van, tehát alkalmazkodnunk kell az ottani szabályokhoz
- Rengeteg más termékkel kell versenyeznünk a figyelemért
- A sok termék miatt szinte borítékolható az árverseny
- Az online piactereken vásárlóknak jellemzően nagyon kicsi a vásárlóerejük, tehát drága terméket nem nagyon lehet értékesíteni nekik
- Nem te kontrollálod a marketingcsatornát és a tartalmat
Az ingyenes áruház azoknak a legjobb, akik nem vállalkozás-szerűen szeretnék az e-kereskedelmet csinálni, hanem csak alkalmi eladásokat szeretnének generálni.
A legjobb ingyenes webáruházak:
- Facebook Marketplace
- eBay
- Vatera
Webshop bérlés
A webshop bérlés talán a legjobb megoldás az e-kereskedők nagy részének. Főleg azok számára, akik csak most kezdik az e-kereskedelmet.
Hatalmas előny például, hogy nem kell karbantartani, hiszen ezt megteszik helyetted.
Emellett kész design sablonokat kapsz, húzd-és-fogd (drag and drop) webáruház készítővel tudod felépíteni a rendszert, és folyamatosan frissítik és bővítik a funkciókat.
Hátránya viszont, hogy ezért havidíjat kell fizetni.
A piac elég nagy, rengeteg bérelhető webshop közül tudsz ma már választani, ráadásul több hazai fejlesztés is van köztük.
A legnépszerűbb bérelhető webáruházak:
- Angol nyelven: Shopify
- Magyar piacon: Shoprenter és UNAS
Webshop motorok
Ide tartoznak a megvásárolható webáruház motorok, amelyek akár hozzáadhatóak a már létező oldalunkhoz is.
A legtöbben például WordPress-t használnak – nem csoda tehát, hogy a legnépszerűbb webshop motor a WordPress-hez készült WooCommerce.
Ma már annyi bővítmény létezik, hogy a hagyományos webshop motorokkal szinte bármit megvalósíthatunk anélkül, hogy saját magunknak kellene lefejlesztenünk.
Érdemes azonban észben tartani azt, hogy bár egyszeri díjas a megvásárlásuk, rengeteg plusz funkcióért (bővítményért) külön kell fizetni.
Ráadásul a karbantartás is ezeknél a webshop motoroknál igényli a legnagyobb erőforrást, ugyanis a nem jól felépített, rosszul optimalizált rendszer nagyon hamar belassulhat – ezért nem ritkán külső, fejlesztői segítségre lesz hozzá szükség.
A legismertebb webshop motorok:
- WooCommerce
- PrestaShop
- OpenCart
- Magento.
A bérelhető és open-source webshopok egyik nagy előnye, hogy Te kontrollálod az oldalon fent lévő tartalmat, a saját domain címed alatt építed az oldal hitelességét. Ez pedig hosszú távon oda vezet, hogy márkát tudsz építeni és direkt kapcsolatot alakulhat ki közted és a vásárlók között.
Ez azért is lényeges, mert a legtöbb webshop forgalmának jelentős részét két nagy forrás szokta adni:
- Az organikus forgalom (tehát a Google keresésekből érkező látogatók)
- És a fizetett Facebook hirdetések.
Emellett persze megjelennek más források is, mint az email, direkt forgalom vagy a nem fizetett közösségi média, de a két legjelentősebb nagy átlagban a Google (Google kereső és Youtube) és a Facebook (valamint a hozzá tartozó Instagram).
Gyakori tévhit, hogy a bérelhető webáruházakat nem lehet olyan jól optimalizálni a Google számára, mint az egyedi fejlesztéseket, de ez mára már nem igaz. Ha megnézzük több hazai bérelhető vagy open-source áruház organikus forgalmát, akkor azt látjuk, hogy bőven vannak olyanok közöttük, amelyek több 10 vagy akár 100 ezer látogatót is fogadnak csak organikus forrásból.
Melyiket válaszd?
Érdemes aszerint kiválasztanod a webshop motort, hogy mi a végső célod vele, milyen webshop ötletet szeretnél megvalósítani.
Olcsó, nagy számú terméket szeretnél értékesíteni, aminek az árába már nem fér bele a reklámozás, webshop bérlés? Akkor válaszd az ingyenes piactereket.
Szeretnéd a webáruházadat megbízható kezekben tudni, mert nem akarsz foglalkozni a folyamatos karbantartással – és az egyedi megoldások helyett inkább a jól bevált rendszernél maradnál? Számodra a webshop bérlés a megfelelő.
Egyedi megoldásokkal akarsz előrukkolni, és még a karbantartást is meg tudod oldani – de mégsem akarsz vagyonokat fizetni? Számodra a hagyományos webshop motor a megfelelő választás.
Ha valamikor szeretnéd a webshop logisztikáját kiszervezni, amikor egy másik, külső szolgáltató végzi helyetted a raktározási, csomagolási és logisztikai feladatokat, akkor érdemes olyan motort választani, amelyik kompatibilis a Te rendeszereddel. A legtöbb open source és bérelhető webshop összeköthető az ismert rendszerekkel (pl Shipbob, Webshippy). Az egyedi fejlesztések esetében sajnos többször jön elő olyan probléma, ami meggátolja ezt. A cikkben is jelölt ismert hazai és nemzetközi rendszerek esetében (Shoprenter, UNAS, Shopify, Magento, OpenCart) ilyen probléma nem szokott felmerülni, ahogy az online számlázók kompatibilitása is megoldott (Számlázz.hu, Billingo, Taskingo stb).
Egyre több helyen látni, hogy sokan egy bérelhető webshop motorral indulnak el, majd idővel ahogy “kinövik” azt, akkor váltanak egy robosztusabb open-source megoldásra. De bőven látni olyan nagy cégeket is, akik a kezdetektől fogva egy bérelhető megoldással dolgoznak, ilyen a BioTech USA és a Scitec is.
Szerző: Papp Gábor (thepitch.hu)