Új Google szabályok a weboldalak Title (Címsor) megjelenítése kapcsán

Ha van weboldalad, akkor erről a hírről tudnod kell: Új szabályok mentén generálja a weboldalak Meta Title / Meta Cím tartalmát a SERP-n a Google 2021. augusztusától.

Felkavarta a vizet a SEO szakemberek körében is, de ahogy írtam, igazából minden weboldal tulajdonost érint, aki kicsit is foglalkozik a keresőoptimalizálással. Nagyon röviden arról van szó, hogy ha eddig a szabályok szerint játszottál és az ajánlások szerint töltötted ki a Meta Title tartalmat, akkor várható volt, hogy az úgy is fog megjelenni a SERP-en (Search Engine Results Page – szóval a Google találati lista). Most viszont változik a helyzet és a Google megpróbálja értelmezni a szöveget és a kereséshez jobban passzoló, akár teljesen új Meta Title leírást jelenít meg a találati listáján.

Korábbi tipikus hibák a Meta Title kapcsán

A korábbiakban elsősorban akkor módosította a weboldal forráskódjában található Meta Title-t, ha az alábbi hibák egyikét vagy mindegyikét elkövették

  • túl hosszú volt a Meta Title tartalma
  • telezsúfolták kulcsszavakkal
  • ha nem volt Meta Title tartalom
  • vagy ha olyan általános, sablonos tartalma volt mint például „Főoldal” stb..

Mi változik most?

Ez módosul úgy, hogy a Google mostantól igyekszik értelmezni a szöveget és akár teljesen új címet fog generálni a weboldaladhoz. Persze ezt nem véletlenszerűen teszi, a weboldal tartalmából fogja meríteni „az ihletet” és ez jellemzően a H1 címsor lesz a hírek szerint.

Bár … már most vannak visszajelzések, hogy még ez sem mindig igaz … (remek, igaz? :) és vannak olyan magyar találatok, amelyek esetében teljesen össze-vissza szavakat emelt ki a Google a weboldalt tartalmából és a generált meta címsor is gyakorlatilag értelmezhetetlen lett.

A Google hivatalos álláspontja illetve javaslatot továbbra is az, hogy írjunk a látogatók számára hasznos és a tartalommal szinkronban lévő Meta Title-okat. Az esetek kb 80%-ában a Google továbbra is azt fogja használni, amit a weboldal kódja tartalmaz és csak a maradék 20%-ban várható, hogy módosítani fog rajta (ami véleményem szerint elég magas arány).

Cikk frissítve 2021.08.30: egy héttel későbbi adatok szerint (Semrush vizsgálatok) ez az arány durván más … egyelőre az látható, hogy az esetek 77%-ban a Google cseréli a kódban megadott szövegre az általa preferáltra és ezen cserék alkalmával kb 75%-ban a weboldalon látható H1 tartalmát teszi ki a találati listára.

Fontos infó az is, hogy

  • a keresést kiváltó kulcsszó nem feltétlenül fog megjelenni a meta Title tartalmában.
  • akár a weboldal nevét is hozzáadhatja a Meta Title szövegéhez a Google
  • Attila cikkékben szerepel az is, hogy a kettőspontokat (:) mintha hibásan kezelné jelenleg a Google, az ezek előtti tartalmat nem jeleníti meg. Erre érdemes figyelni.

Tanácsok weboldal tulajdonosok számára a Meta Title kapcsán

1.) Ellenőrizd a weboldalad esetében a Meta Title tartalmakat és a korábban is már hibának számító dolgokon túl írd át azokat, ahol kettőspont szerepel benne.

Erre megfelelőek az alábbi SEO szoftverek például: Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb, Website Auditor

2.) Figyeld a Google Search Console-ben, hogy mely aloldalaid és keresési kifejezéseid esetében változik ezután a SERP CTR. Ha valahol drasztikus esést látsz, ott vizsgáld meg hogy mit kellene módosítani a Meta Title tartalmadon.

3.) A jövőben figyelj arra, hogy a Meta Title tartalmad és a H1 tartalmad között óriási különbség ne legyen. Tartsd szinkronban őket.

Frissítés: A Search Engine Roundtable -n jelent megy a hírre kapcsolatban egy új cikk, amiben további részletek derültek ki a téma kapcsán.

A SERP-n megjelenő Meta Title tartalom nem lesz dinamikus

Ez alatt azt értem, hogy a korábbiakban a SERP-n megjelenő Meta Title attól függően változhatott, hogy épp mi volt a keresőbe beírt keresőkifejezés. Ennek megfelelően a Google gyakorlatilag dinamikusan generálta a weboldalhoz tartozó Title-ket. Na ez szűnik meg, mert most a Google azt mondja, hogy még ennél is jobb / hatékonyabb címeket tudnak létrehozni amit nem kell dinamikusan változtatni a keresőkifejezésnek megfelelően.

A Meta Title továbbra is fontos – figyelj a helyes kitöltésére

A Google szerint a keresési eredményekben megjelenő címek 80%-a még mindig a HTML kódban is látható Meta Title tartalma alapján fog megjelenni. A másik 20%-a viszont a weboldalon vizuálisan is látható heading tartalmakból (h1, h2 stb…) vagy más, a weboldalon olvasható szövegekből lesz generálva.
Ez pedig azt jelenti, hogy a továbbiakban sem szabad elhanyagolni a jó Meta Title tartalom megírását.

A címsorok (heading-ek mint H1, H2 stb..) most fontosabbak lettek

A fentiekből következik, hogy a Google még nagyobb hangsúlyt helyez a weboldalon látható címsorokra. Címsornak tekinti a weboldalon jól kiemelt, jól olvasható, feltűnő (pl. nagyobb betűvel szedett) sorokat., melyet általában (és ez a Google által is ajánlott) H1 header tag-be foglalunk.

A linkek, horgonyszövegek is használatban maradnak

A korábbi években már előfordult, hogy a Google a Meta Title létrehozásakor felhasználta az oldalra mutató horgonyszövegeket is. Most a Google azt mondja, hogy ezt megtartják a jövőben is, figyelembe vehetik ezek tartalmát.

Még várhatóak fejlesztések e témában + lehet jelezni a hibákat is

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a Google nem csak a magyar nyelvterületen, de az angolon is tud érdekes tartalmakat generálni. :) Azt ígérték, hogy javítani fogják az algoritmust és várható, finomítani fogják a rendszert.

Jennifer Hearn dobta be azt a kérdést/kérést itt: Where can I feed back about possibly dangerous changes to Google’s page titles? – Google Search Central Community azzal kapcsolatban, hogy lesz-e valamilyen FORM ahol a leggázosabb eredményeket be lehet hibaként küldeni, de John Mueller azt írta, hogy jelenleg erre nincs lehetőség.

Viszont a Jennifer által indított téma egyik válaszában John linkelte a Your feedback on titles shown in search results – Google Search Central Community -t, ahol várják a felhasználók visszajelzéseit a SERP-n megjelenő Title-k kapcsán.

A Meta Title gyorsan megváltoztatható a SERP-n

Danny Sullivan hozzátette, hogy a Google által használt Title-k gyorsan reagálhatnak az oldalon végrehajtott változtatásokra. Ha tehát frissíted a tartalmadat, és a Google ezt követően újraindexeli az oldalt, a Google gyorsan módosíthatja a SERP-n megjelenő szöveget is a weboldal új tartalmához igazítva. Szóval frissítsd, fejleszd a tartalmadat bátran és a Google állítása szerint gyorsan le fogja követni az módosításaidat.

Miért volt szükség minderre?

A Google azt mondja, hogy vannak esetek, amikor a HTML címke nem a legjobban írja le a weboldal tartalmát. A felhasználók van, hogy telezsúfolják kulcsszavakkal, van hogy túl hosszúra veszik a szöveget vagy épp a lényeget felejtik ki belőle. Van olyan is persze, hogy ki sem töltik vagy a CMS által alapértelmezetten generált tartalmat hagyják meg benne (ilyen például a “főoldal”) vagy akár azt a hibát is elkövethetik, hogy minden egyes aloldalon ugyanazt a Title-t használják. Ilyen esetekben hasznos, ha a Google hozzányúl és a weboldalt egy újonnan generált szövegekkel mutatja meg a találati listán.

Miért cseréli ki a Google az oldalcímeket?

A Google új információkat osztott meg az oldalcímek frissítésével kapcsolatban, és elmagyarázza, hogyan választja ki a helyettesítő szöveget illetve mikor látja úgy, hogy errre szükség van. Nagyon rövid, csak címszavakban (bővebben a lentebbi linken lehet erről olvasni)

  • Félig üres címek (” | Site Name”)
  • Elavult címek („2020 felvételi kritériumok – University of Awesome”)
  • Pontatlan címek („Óriás plüssállatok, mackók, jegesmedvék – Oldalnév”)
  • Mikro-boilerplate címek („Az úgynevezett csodálatos tévéműsorom”, ahol ugyanazt a címet használják több, különböző évadokról szóló oldalon).

Bővebben itt olvashatsz róla: searchengineland.com és searchenginejournal.com (2021.09.18)


A hír egyébként nem feltétlenül rossz, hiszen ha a látogatók a keresési szándékhoz jobban passzoló címsorokat kapnak, nőhet az átkattintási hajlandóság és arány – magyarán több látogatónk lehet.

Amit a korábbiakhoz képest hátránynak tartok: az eddigieknél kicsit kevesebb ráhatásunk lesz arra, milyen szöveggel jelenünk meg a látogatók számára a SERP-n. A magyar nyelv esetében nem vagyok meggyőződve róla (és az eddigi rövid tapasztalatok is ezt erősítik meg), hogy a Google mindig okosabb lesz a weboldal tulajdonosánál.

A hírről magyar nyelven Attila portálján lehet olvasni kicsit bővebben:

De a témáról a legtöbb nagy SEO-s portálon is van már cikk, például a searchenginejournal.com -n:

A hírt egyébként a Google Search Central blogján 08.24-én tették ki (lásd lentebb a linket hozzá), de már az előző napokban is voltak erről hírek ill. például 08.17-én a seroundtable.com -on megjelenő cikkben is arról írtak, hogy a Google a header tag tartalmát mutatja meg a title helyett a keresési találatok között. (cikk: Google Displaying Header Tags Instead Of Titles For Search Snippets?)

Kedden jelent meg a hír a „Google Search Central Blog”-on is („An update to how we generate web page titles” = Frissítés azzal kapcsolatban, hogy miként generáljuk az oldalak title tartalmát)

Kapcsolódó cikk és egy nagyon hasznos kis ingyenes eszköz a vizsgálathoz: checkTitles.js – hol cserélt Title-t a Google a találati listában?

Hugyecz Görgy (Harder)
20+ éve munkám és hobbim is az online világhoz köt. Az utóbbi 10+ évben leginkább keresőopimalizálás (SEO) témában tevékenykedem, mellette pedig Google Ads és Facebook PPC fronton is segítem ügyfeleimet. Korábban 10+ évig webgrafika, sitebuild, weboldal készítés témakörben mozogtam.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét