Téged is megcsapott a Google Pingvin szárnya?

2012. április 24-én élesedett a Google legújabb update-je, mely sokakat érintett. A frissítés neve: Google Penguin update (Google Pingvin)

A frissítés a hivatalos hírek szerint 3-5%-át érinti a lapoknak. Azok a lapok, melyekre ez az update hatással volt, jelentős mértékben hátraestek, a keresőből érkező forgalmuk nagyrészét elveszítették. Ha a 24-ét követően neked is tartósan zuhant a látogatottságod, akkor szinte biztosra vehető, hogy elkapott a pingvin.

Google pingvin update

Egy a pingvin szárnyai alá került oldal Google Analytics oldalról így néz ki:

Wpmu analytics google penguin update

Mint látható, a látogatottság hirtelen,  1 nap alatt zuhant le. Az első napok zavarát még az is fokozta, hogy ekkora esett itthon a hosszú hétvége is, mely általában negatívan hat a honlapok látogatottságára, sokan kimozdulnak otthonról.

Az oldal egyébként az általam is kedvelt wpmu.org, ahol rengeteg hasznos wordpress leírást lehet találni. Ők pl. bukták a látogatóik 82%-át, ami nagyon sok. Halkan megjegyzem, hogy véleményem szerint nekik nem kellett volna megzuhanniuk.. :S

Szerintem fontos azt is tisztázni, hogy a Penguin update nem egy büntetés. Még akkor sem, ha rosszabb esetben a hatását büntetésként éli meg a weboldal tulajdonosa. Az update sajnos hatással volt olyan oldalakra is ahol a jelek szerint semmi nem indokolja a helyezések zuhanását, de egyes tulajdonosok már elkezdtek arról is beszámolni, hogy lapjaik ha lassan is, de másznak vissza a ranglistán a régi helyezés irányába. Anélkül, hogy ők bármit tettek volna.

Persze most mindenki találgat, pontosan mi is lehet az oka ezen oldalak esetében az esésnek, mi illetve milyen okok együttes állása váltotta ki a zuhanást, vissza lehet-e hozni a helyezéseket stb… biztosat senki nem tud, nem is tudhat, mennek a találgatások. Vannak azért vannak olyan pontok melyek kapcsán nagy az egyetértés és sokfelől megerősítést nyert. A hivatalosan kiadott információ viszonylag kevés.

A Google Pingvin update-t hívhatjuk akár túloptimalizálás elleni update-nek is. A Google-nél ráhajtottak a kulcsszófetisiszta weboldalakra, igyekeznek kiszűrni azokat a site-okat, ahol természetellenes linkprofil, linkhálózat fedezhető fel (link spam).

Feltétezhető, hogy az alábbiak jegyek és tevékenységek negatívan befolyásolják egy oldal helyezését. Főleg abban az esetben, ha ezekből több is igaz 1-1 oldal esetében…

– hirtelen kapott nagy mennyiségű linket az oldal
– a linkgyarapodás hirtelen szűnik meg
– sok a más oldalról kapott sitewide link
– sok link jön irreleváns környezetből
– sok link jön újonnan létrejött, gyenge/értéktelen oldalakról
– linkfarmokról származó linkek
– anchor szövegek természetellenes használata (fő kulcsszó túlzott ismétlése)
– a linkek főleg blog kommentekből, fórumbejegyzésekből, site-wide hivatkozásokból származnak
– nincsenek deeplinkek, minden hivatkozás a főoldal érinti (egyoldalúság)

Amitől óvva intenék most minden érintettet: kapkodás, gondolkodás nélküli kísérletezés, hogy a lapok helyezése visszaálljon. A magyar neten pl. nagyon kevés igazán hasznos leírást találni e témában, nagyon sokan külföldi (angol) nyelvű cikkeket/híreket fordítanak le. Ami nem baj, csak nem szabad szentírásnak venni őket.

Ami szerintem butaság: a régi (eredeti) linkprofil befolyásolása oly módon, hogy a meglévő anchor szövegek átírásra kerülnek. Butaság ezen kívül temetni az oldalt, hacsak nem a tulajdonosa szerint is webszemét.

Ami jó lehet: (és ezt a módszert már mások is megerősítették), hogy a linkprofilt kell „hígítani” oly módon, hogy pl. erősebb, releváns oldalakról új anchor szövegekkel kell meghivatkozni az oldalt. Hasznos lehet, ha különbözöző közösségi oldalakról is kap linket a honlap (Facebook, Twitter, Google Plus stb..)

Szintén jó: a régi 301-es módszer most is működik. Regisztrálni kell egy új domain nevet, a tartalmat átpakolni és mindent átirányítani 301-vel az új oldalra. Így a régi oldal erejét kapja az új is, de a büntetéstől megmenekül. Persze ennek csak úgy van értelme, hogy maga a lap teljesen Google barát és nem lehet benne hibát találni.

Úgy vélem, hogy kevés kivételtől eltekintve aki eddig is jól végezte a dolgát, annak nincs oka félelemre. A linképítés pl. eddig sem abból állt, hogy 1 fő kulcsszót beküldtek több százszor mindenféle helyre. A változatos anchor szövegek, az erős forrásoldalak, a jó szövegkörnyezet, megfelelő ritmus, tempó stb… ezek eddig is, ez után is meg fogják hozni a várt sikert egy megfelően optimalizált, jó tartalommal rendelkező oldal esetében. A linképítést egy ilyen update nem fogja visszaszorítani, max kicsit bonyolítani ami viszont jót tesz a piacnak, kihullanak a kontárok és a fillérekért dolgozó spammerek. Értük meg nem is kár.

Google Pingvin hírek a nagyvilágból

Összegyűjtöttem itthonról és külföldről pár hasznos cikket és linket, amiket érdemes elolvasni ha részleteiben is kíváncsi vagy erre az update-re:

Google Pingvin update
http://www.oldalgazda.hu/blog/hirek/google-pingvin-update

Fórum: Túloptimalizálás algoritmus (beszélgetés a témában)
http://entity.hu/feltetelezesek-gondolatok/15609-tuloptimalizalas-algoritmus.html

A Google Pingvin túlélése
http://seo-konyv.eu/google-2/google-pingvin.seo

A témához kapcsolódó bejegyzés: Link building 2012-ben: Anchor text optimalizálás
http://seo-konyv.eu/linkepites/anchor-text-optimalizalas.seo

How To Survive Google’s Unnatural Links Warnings & Avoid Over-optimisation
http://www.seomoz.org/blog/how-to-survive-googles-unnatural-links-warnings-avoid-overoptimisation

The Penguin Update: Google’s Webspam Algorithm Gets Official Name
http://searchengineland.com/the-penguin-update-googles-webspam-algorithm-gets-official-name-119623

Google Announced 50+ Search Updates, Which Are Penguin Related?
http://www.seroundtable.com/google-updates-april-15111.html

A híreket figyelem folyamatosan és a bejegyzést frissíteni is fogom.

Frissítés 1:
Az elmúlt 24-48 órában megint sokan jelezték, hogy változnak a helyezések, elég csak megnézni pl. a Google Webmaster help fórumát. Ennek ellenére külföldi hírekből úgy értesülni, hogy a Google hivatalos álláspontja szerint nincs még itt a Pingvin update 1.1.

Az algoritmusan még fognak finomítani szerintem, a jelek is erre utalnak és korábbi update-k (pl. Panda) kapcsán is erre lehet következtetni.

Eszközök a linkprofil átvizsgálásához

Linkprofil kapcsán az első amit említeni szoktak, az a SEOmoz féle Open Site Explorer. Bevallom én is szeretem, nagyon hasznos eszköz ám ingyenesen elég limitált a használata, perkálni kell rendesen a teljes használatáért.

A másik hasznos online eszköz a ahrefs.com, mely jelenleg sajnos nem elérhető, remélem hamar lábraáll. Nagyon jól mutatja a linkek gyarapodását.

Szintén népszerű backlink vizsgálatkor a MajesticSEO.com online eszköz. Hasonlóan a SEOmoz-os szolgáltatáshoz, ez is fizetős.

A 3 online cucc után ajánlanék egy desktop szoftvert is, én erre tettem le a voksom: SEO SpyGlass. Elég régóta használom, többször hosszabbítottam meg, bártan merem ajánlani bárkinek.

frissítés 2
Amit korábban szerettem volna, elfelejtettem leírni: szerintem a kicsi, jellemzően 1-2 oldalas microsite-oknak, landing page-eknek, támogató oldalaknak nagyjából vége. Se igazán hasznos tartalmuk nincs, nehéz a linképítés hisz a linkprofil minden szempontból elég kötött. Nincsenek frissítve sem. Nem tűnik túl természetesnek az sem, hogy egy 1db-os HTML oldal több száz kulcsszavas linket kapjon. A munkám kapcsán több Google Analytics adatra látok rá mint talán a többség és azt kell mondjam, hogy ez az általános tapasztalatom most.

Hugyecz Görgy (Harder)
20+ éve munkám és hobbim is az online világhoz köt. Az utóbbi 10+ évben leginkább keresőopimalizálás (SEO) témában tevékenykedem, mellette pedig Google Ads és Facebook PPC fronton is segítem ügyfeleimet. Korábban 10+ évig webgrafika, sitebuild, weboldal készítés témakörben mozogtam.

17 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Nekem a Pingvin update előtt esett több mint felére (napi +200-ról 100 alá) a látogatási statisztikám. Azóta kezd lassan felkapaszkodni, de még mindig csak fele a réginek. Azóta javítottam kb +100 duplikált tartalmat, most már csak 2-t jelez a GWT. Remélem hamarosan felerősödik a meggyötört oldalam.

  2. 1500 db 404-es oldal rengeteg. Szerintem nem kell mind átirányítani, csak az erősebbeket, mert gyanús lehet, a többit pedig ki kell szedetni az indexből.

  3. Nálam is több száz 404-es oldal van, sajnos ez a hátránya a régi oldalnak és a többszöri CMS váltásnak, amikor változtak az URL-ek is. Nagyon sok helyről kapott a tutorial.hu hivatkozást amik ma már nem élnek (pl. a /node/ jellegű drupal-os linkek vagy pl. ott vannak a /content/-es hivatkozások, ezekkel nem tudok mit kezdeni, mert még csak nem is rajtam múlik a megszüntetésük. Én azt szoktam csinálni, hogy időszakosan átfutom a 404-es oldalak listáját, megnézem hogy honnan kapják a linket és egy 301-es átirányítással átrakom a látogatókat egy olyan bejegyzésre, ami kapcsolódik a témához és ami szerintem tetszeni fog neki. Persze ahol lehet, javítom a linket (ha én hivatkoztam rá vhol hibásan), de ez nagyon-nagyon ritka.

    A 404-es oldalak kapcsán azt azért érdemes tudni, hogy a közhiedelemmel ellentétben nincs negatív hatással a helyezéseidre (forrás: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/05/do-404s-hurt-my-site.html ). A

  4. Ha a hibás linkeket újra és újra feltérképezi a google, akkor pl. a WMT-ben ismétetelten megjelennek, hiába tünteted el. A google indexből kikerülésük jó kérdés, de erre szerintem nem adható pontos válasz, nyilván nagyban befolyásolja az oldal újraindexelési ideje is, a robot látogatásainak gyakorisága.

  5. Az a leginkább valószínű, hogy hirtelen sok új link miatt vágta földhöz az egyik lapomat a pingvin. Na most ennyi új linket, ha akartam volna sem tudtam volna létrehozni (kb. 20000), és tudom a webmester eszközökből, hogy mely oldalakon jelentek meg. Csak egyet elmítek, az ittahelye.hu, ahol közben valami oldal szerkezet váltás állt be és meg húszszorozódtak onnan a linkek.
    Ha emiatt (és más iyen miatt is, és pár belső hiba, amit kijavítottam) van „büntiben” az oldal, akkor ezzel mit lehet kezdeni. Ha nem gyarapodik tovább sebesen a „spam” link, csak normális iramban a jó linkek, akkor lesz valami javulás, vagy valahogy el kell távolíta(t)ni a sok linket?

    Ebben tud valaki segíteni nekem?

    Köszi … minden jót!

  6. Sziasztok, olvastam a bejegyzésben, hogy a microsite-oknak nagyjából annyi.

    Nos a kérdésem az lenne, hogy érdemes-e még publikálás előtt a struktúráját megváltozatnom, vagy rendszeres frissítéssel kikerülhető-e a probléma?

    Említett honlap egyetlen index oldalból áll, belső linkekkel. Mivel zenekaros oldalról van szó, így hamar releváns linkek mutatnak majd rá. (MySpace, Reverbnation, Facebook stb.)

    Már régen keresem a választ erre az egylapos oldalakkal kapcsolatban, (rendszeres tartalom frissüléssel természetesen) de mivel csak most „készült el” (offline kész), ezért kérdezem tőletek.

    Ha valaki válaszol, azt előre is nagyon szépen köszönöm.

  7. Ha jól értem (1 oldalas site, releváns linkek mutatnak rá stb…), a zenekar oldala a zenekar nevére kéne majd hogy jól szerepeljen. Ezzel nem lesz gond szerintem.

    A helyezéseket negatívan befolyásoló tényezők között (lsd cikkben a lista) azért elég sokat ki lehet védeni és ha még időnként tartalmat is frissítettek a honlapon, szerintem nem fogja érinteni a Google Pingvin következő lefutása.

    A linkek legyenek relevánsak és jó minőségű oldalakról szerezzétek őket, vegyesen kapjátok az anchor szöveget stb.. stb..

  8. Igen, tulajdonképpen ez a lényeg. :)

    Az általad említett listából tulajdonképpen „csak” 1 teljesül, az egyoldalúság, de remélem a hasznos tartalom kompenzálja.

    Köszi a választ.

  9. Nálam is hatalmas szinte lenullázódással egyenlő visszaesés van google-ben:(

    Pont jún 8-án, az újabb pingvin megjelenésekor.

    Én még a régi divat szerint linkkatalógusozva 20-30 backlinkkel indultam új lapommal.
    Az elején elég jó lett a látogatottság. aztán bumm.

    Mit tehetek?

  10. Átgondolod, hogy mi lehetett a gond (cikkben vannak támpontok) és újabb tartalommal, linképítéssel vagy végső esetben új domainre költözéssel korrigálod a korábbi hibákat.

  11. Akármit is csináltok,nem lesz jó,mert ha túl sok a szöveg,az is baj,ha túl kevés,az is baj,ha túl sok a link (SEO),az is baj,ha túl kevés,az is baj.Most meg „kapkodás, gondolkodás nélküli kísérletezés, hogy a lapok helyezése visszaálljon” – nem lesz eredménye!A keresőben az első helyeken több milliós bevétel lehet havonta,amit igyekeznek eltitkolni a helyi hatóságok elől,vagy visszaforgatják.A mi kis oldalaink furcsa mód,ahogy felküzdi magát az első oldal aljára,visszalökik a 37. oldalra.A piaci helyzet rákényszeríti a jobb oldalakat az adwords fizetésre,a spam,igénytelen,15 linkes oldalak furcsa mód előre kerültek,de ezek eddig is ott voltak,de most még jobban felerősödtek,off-shore (van aki még ki is rakja a címet:)),ismeretlen szerkesztői,az oldalukon is elérhetetlen cégek előnyben,mi pedig kirakjuk,átszerkesztjük a belünket,befizetjük becsületesen az adót!Az első oldalakra miért nem száll rá a NAV? Rögtön bukta lenne! Több éves munkánk veszett kárba,ennek így nincs semmi értelme,ráadásul a konkurencia is direkt alánkvág (duplikáció).Ide nem tanács kell,hanem lelkiismeretlen ravaszság,tűzközeli ismertség,és no persze sok sok pénz!!!!

  12. Nekem csak egy kérdésem lenne!
    Az előző rendszerben nagyon szépen és feketén-fehéren lehetett mérni az oldal seo beállítását.(meta, kulcsszósűrűség, stb..)
    De most,hogy mesterséges inteligenciával rendelkező kereső robotok döntik el,hogy releváns e az oldalam vagy nem ezt hogyan tudom ellenőrizni?
    Honnan tudom,hogy jól állítottam be?
    Pl.: Egy linknek a régi redszerben title-ként megadtam a kulcsszavakat és az számíott.
    Most nem kulcsszavakat adok meg,hanem „emberi” szöveget írok mely elmondja mit találhat a link mögött.
    De honnan tudom,hogy az tetszeni fog e a robotoknak?
    Értitek mire akarok kilyukadni?

  13. Az a „most” amit írsz, már évek óta így működik. Mérni most is ugyanúgy lehet mint bármikor korábban (mármint hogy megfelel-e az oldalad a SEO szempontoknak): méred a kulcsszavakra a helyezéseket. Ha elől vagy, vagy legalábbis javulnak a helyezések, akkor jól csinálod. Ha visszaestél vagy nem sikerül jobb helyezéseket elérned, akkor valamit nem jól csinálsz.

    A kulcsszavas title még nem zárja ki, hogy az embereknek is hasznos/értelmes/informatív legyen a tartalom miközben a Google-nek is megfelel. Itt nem „vagy” kapcsolat van, hanem „és”. Legalábbis erre kell törekedni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét