Erfan Azimi – állítólag ő van a Google szivárogtatás hátterében

Erfan Azimi, az EA Eagle Digital digitális marketingügynökség vezérigazgatója, a közelmúltban nagy vihart kavart a SEO közösségben. Azimi állítólag megszerezte és megosztotta Rand Fishkinnel és Mike Kinggel a Google keresési API-jának dokumentumait, amelyek ellentmondásos információkat tartalmaznak a Google korábbi nyilatkozataival kapcsolatban. Különösen az olyan rangsorolási jeleket illetően, mint a kattintási adatok és a felhasználói elkötelezettségi metrikák.

Az ügy intenzív vitát váltott ki a SEO szakértők között, és Azimi nemrégiben lépett elő az információk anonim forrásaként. Az általa nyilvánosságra hozott dokumentumok arra utalnak, hogy a Google algoritmusa sokkal több tényezőt vesz figyelembe, mint amit korábban kommunikáltak, beleértve a Chrome adatait és a felhasználók viselkedését a keresési eredmények között.

Erfan Azimi egy nyilvános nyilatkozatot tett, amit YouTube-videóban osztott meg. Ebben részletesen elmondja, miért döntött úgy, hogy nyilvánosságra hozza ezeket az információkat. A következőkben a videó angol nyelvű leiratának magyar fordítása olvasható.

A videó tartalma magyar nyelven:

Üdvözlök mindenkit! Én vagyok az a fickó, aki segített Randnek és Mike-nak nyilvánosságra hozni, hogy több mint egy évtizeden át hazudtak nekünk. Szó szerint hazudtak. Ezen a ponton már nem arról van szó, hogy védjük a Google rendszereit vagy algoritmusait, vagy hogy megőrizzük az algoritmus rejtélyes dobozának titkát. Ahogy a Google munkatársai, különösen a keresési kapcsolatok csapata, közvetlenül is elmondták, bizonyos jeleket, mint például a Chrome adatokat és a kattintási adatokat, nem használják fel a rangsorolásban. Ezt azzal próbálják igazolni, hogy a kontextus játékával játszanak, és megpróbálják azt mondani, hogy valójában nem használjuk a CTR-t. És pontosan ezt tenné egy tisztességtelen ember.

Figyeljetek, szeretném a lehető legvilágosabban és legátláthatóbban elmondani, miért döntöttem úgy, hogy nyilvánosságra hozom ezt az információt. Nincsenek mögötte anyagi indítékok. A fő motiváció az, hogyha van valami, amiről tudnunk kell, hogy hazudtak nekünk, akkor az igazságnak ki kell derülnie. Az igazságnak ki kell derülnie.

Tehát május elején úgy döntöttem, hogy kapcsolatba lépek Randdel azzal a dokumentummal, amely a birtokomban volt. Még a kiszivárogtatás előtt beszéltem néhány olyan Google alkalmazottal, akik már nem a Google keresési csapatában dolgoznak. Valójában egy dokumentumfilmet szerettem volna készíteni erről, hogy kamera elé álljanak, névtelenül megmutassák az arcukat, és a háttérben nyilatkozzanak. Azonban a Google alkalmazott nagyon tisztelettudóan visszautasította a kérést az ügy érzékenysége miatt. Talán egy nap vissza akar menni, tudod, dolgozni a nagy óriáscégnél, vagy egyszerűen nem akarja vállalni a következményeket. Mert mi jó származhat abból, ha kiszivárogtat valamit, miközben korábban a Google-nál dolgozott? Ha a Google-nál dolgoztál, és előállsz ezekkel a dolgokkal, még ha névtelenül is, kiszivárogtatásként, annak lehetnek következményei. Így ő meghozta a döntést, amit megértek és mélyen tisztelek, hogy nem vesz részt ebben.

A történet azonban valójában visszanyúlik 2020-ra vagy 2021-re, amikor részt vettem John Mueller irodai óráinak beszélgetésein. Az egyik ilyen hívás során, amikor már nem volt felvétel, négyszemközt megkérdeztem Johnt egy kérdésről – nagyon óvatosan fogalmaztam, és próbáltam a lehető legjobban visszaemlékezni, mivel ez már majdnem három-négy évvel ezelőtt történt. Valahogy így hangzott a kérdésem:

Megkérdeztem Johnt, hogy amikor a felhasználók Viagrára keresnek, majd a “buy Viagra” kifejezést választják, vajon a Google ennek megfelelően jeleníti-e meg az eredményeket. Pár másodpercig szünetet tartott, mielőtt válaszolt volna, majd azt mondta: “Igen, a rendszerünk ezt megteheti.” Nagyon rövid válasz volt, nem adott túl sok részletet. Talán entitásokról van szó, talán másról, nem tudom. Az én tippem az volt, hogy a lekérdezéseket elemzik, és ezek alapján állapítják meg a leggyakoribb kereséseket. Ekkor még nem gondoltam arra, hogy a kattintási adatok is szerepet játszhatnak ebben.

Ezután egy trükkös tesztet akartam végrehajtani, hogy bonyolultabbá tegyem a dolgot. Azt mondtam Johnnak: “Láttam, hogy az emberek ezt Googlebotok, botforgalom segítségével érik el.” Ő erre azt válaszolta: “Nem, nem, ez nem valószínű. Nagyon tapasztaltak vagyunk ebben. Nézd meg például a Google AdWords-t, hogyan küzdünk a spamforgalom ellen.

Abban a pillanatban tudtam, hogy a kattintási adatok is szerepet játszanak, nem csak a keresési naplóadatok. Évekig magamban tartottam ezt. Amikor John ezt mondta, libabőrös lettem.

Szó szerint azt gondoltam: “Nem te vagy az, aki egy évvel ezelőtt azt mondta, hogy nem használjuk a Chrome-adatokat, a visszafordulási arányt és az elköteleződési adatokat?

Bár nem közvetlenül, az elköteleződés alatt például a CTR-re vagy más mérőszámokra gondolva. Szóval nagy terük van arra, hogy a kontextus játékával játsszanak. Ez nem jó. Lényegében ez őszintétlenség. Ha tényleg meg akarod védeni az algoritmust, egyszerűen ne beszélj róla.

De ezek a dolgok annyira nyilvánosak, hogy kérdések merülhetnek fel. És a Google-alkalmazottak valójában nem tudják, hogyan válaszoljanak ezekre. Tehát sajnos időnként hazugságok is felmerülhetnek, ami nagyon sajnálatos. Van még több részlet is ebben a történetben, amit szeretnék, ha tudnál.

Nem azért teszem ezt, hogy az emberek könnyebben tudják spammelni a rendszereket, hanem azért, mert szeretném, ha a korábban rejtett információk, vagy akár azok az információk, amelyekről hazudtak nekünk, szabadon hozzáférhetőek lennének. Így a webmesterek és a vállalkozások tulajdonosai jobb üzleti döntéseket hozhatnak a Google keresőre való optimalizálás terén.

Ehhez az is hozzátartozik, hogy biztosítanunk kell, hogy a felhasználók szeressék az oldalunkat. A felhasználók szeressenek interakcióba lépni a webhelyünkkel. Mind a kattintási adatok, a keresési eredmények tekintetében, valamint a Chrome-on is kell lennie bizonyos mennyiségű adatnak. Ezen felül rengeteg tematikus linkre, rengeteg linkre lesz még szükséged a jó helyezéshez.

Ez a nav boost nagyobb szerepet játszik a keresési eredmények átrendezésében és újrarangsorolásában. Alapvetően egy személyre szabási algoritmusról van szó. Ennek hatása azonban nem csak rád van hatással. Az általad tett lépések befolyásolják az összes többi felhasználó rangsorolását a te helyeden és a hasonló felhasználói ügynököknél. Ha pedig nincs sok adatuk más felhasználói ügynökökről, akkor ezeket az adatokat univerzálisan alkalmazhatják az egész rendszerben. Ami pedig a legfontosabb: ne próbáljuk meg manipulálni ezt az algoritmust.

És most, hogy ennyi adatunk van, hozzunk létre jobb weboldalakat a felhasználóknak, és fordítsunk nagyobb költségvetést a márkatudatosságra és a márka ismertségének növelésére. Mert ha hiányoznak az adatok ebben a konkrét algoritmusban és rendszerben, akkor nem fogunk sehova se jutni. Ezért például a spam már nem működik úgy, ahogy 2009-ben vagy 2008-ban működött. Egyszerűen szükség van egy jó adag kattintási adatra a megbízható linkek mellett. És arra is, hogy ne legyünk spammerek.

Érdemes megnézni a dokumentációkat, megvizsgálni a horgonyszöveg-büntetőt (anchor text penalizer), és a keresőfunkció segítségével megkeresni azokat az oldalakat, amelyek említik a “horgony” (anchor) szót. Így kiderítheted, milyen potenciális spam-algoritmusok vannak érvényben a linkekre vonatkozóan.

Az üzenetem az, hogy építsünk jobb weboldalakat. Összpontosítsunk arra, hogy eljuttassuk a híreket az emberekhez. Végezzünk néhány tevékenységet a Google keresésen kívül is. Vagy akár megpróbálhatjuk a rövidebb utat választani, és építhetünk egy nagyon erős, kifinomult botot, de ebbe most egyáltalán nem akarok belemenni a részletekbe. Nem akarom, hogy az emberek manipulálják ezt a rendszert.

Ezt lehet manipulálni, de nagyon bonyolult. Tehát, ha tényleg rengeteg időt és energiát fektetsz abba, hogy kitaláld, hogyan lehetne ezt kijátszani, végül sikerülhet. De nem szeretnék részletekbe menni ezzel kapcsolatban. Úgy vélem, hogy a meglévő jelek összefügghetnek a hirdetésekkel szembeni védelemmel és a kattintási csalások elleni intézkedésekkel is. Nem akarok olyan információkat megosztani, amelyek árthatnának a szorgalmas vállalkozások tulajdonosainak, akik fizetnek a Google hirdetéseiért. Bár a Google-nak vannak extrém védelmi megoldásai, mint például a hirdetések manuális ellenőrzése. De ezt nem szeretném megtenni.

Szóval, csináljuk ezt: hozzunk létre jobb weboldalakat. Ne pazaroljuk az időnket arra, hogy generatív AI-ról vagy a sok bonyolult AI-elemzésről beszéljünk, amit mindenki utál. Tudjuk, hogy a keresőknek mi a céljuk. Nem az, hogy generatív AI-t jelenítsenek meg az eredmények élén. Valójában a visszajelzések alapján láttuk, hogy ez mennyire rossz. Tényleg az. Bár a Google nem feltétlenül ért egyet, lehet, hogy vannak belső adataik, amelyek szerint néhányan a Google-nál kedvelik ezeket az adatokat, és szerintem ez a vezetőség támogatását élvezi.

Szóval lényegében ne pazaroljuk az időnket arra, hogy generatív AI-ról beszéljünk és gyenge tartalmakat készítsünk. Végső soron, ahogy egy SEO-s mondaná, minden attól függ. Ez egy nagyon lusta hozzáállás a SEO-szakemberek részéről. Tehát felelősségünk van abban, hogy fantasztikus weboldalakat hozzunk létre, ahol a felhasználók legalább valamennyi jó kattintási vagy elköteleződési adatot generálnak.

Persze, megpróbálhatod kijátszani a rendszert. Semmi gond. Legalábbis részemről, ne engem hibáztass ezért. Az élet rövid, emberek. Ti irányítjátok a saját életeteket. És rátok bízom, hogyan kezelitek ezeket a kiszivárogtatásokat, ahogy a legjobbnak látjátok. Nagyon szépen köszönöm.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét