Tartalomjegyzék
Hogyan optimalizáljuk a weboldalunk feltérképezési keretét, avagy a crawl budget optimalizálása
A https://searchengineland.com -on jelent meg egy cikk a témában nem is olyan régen és itthon elég kevés szó esik róla. A cikk azza nyit, hogy a „crawl budget” optimalizálás legjobb módja a weboldal sebességének növelése és a weboldal struktúra egyszerűsítése. Viszont a cikk elolvasása előtt érdemes tisztázni még pár fogalmat:
Crawl rate limit
limit, mely meghatározza, hogy mekkora bot terhelést bír ki a szerver anélkül, hogy jelentősen belassulna. Nem szabad alábecsülni a fontosságát, mert sajnos tapasztalataim szerint a botok okozta terhelés még „normálisabb” tárhelyen is szokott gondot okozni, nem is beszélve a mostanában oly divatos „filléres” tárhelyekről ahol a megosztott erőforrások miatt gyorsan elfogy a kakaó a weboldal alól.
Crawl demand
erre pedig talán az a legtalálóbb, ha mondjuk a bot érdeklődési faktorának fordítjuk, vagy mondjuk a bot feltérképezési hajlandóságának. A lényege, hogy a botok nem minden oldal esetében tanúsítanak ugyanolyan érdeklődést. Egy gyakran frissülő, népszerű, látogatott weboldalt a botok is jóval gyakrabban és gyorsabban fognak felderíteni, megnézni hogy milyen újdonságok vannak rajta. Egy újonnan induló és/vagy alacsony forgalmú, gyenge minőségű, érdektelen tartalommal bíró weboldalra pedig értelemeszerűen a botok sem fognak túl gyakran beesni.
Na most a crawl budget gyakorlatilag ebből a 2 összetevőből áll, ezek elegye. A cél pedig az, hogy feltérképezési kerettel minél jobban gazdálkodjunk, hiszen a crawl budget így gyakorlatilag azon oldalaknak a száma, amit a Googlebot bejár és indexel egy weboldal esetében adott időegységen belül.
Azért a témához azt is hozzá kell tennem, hogy Gary Illés azt nyilatkozta, a crawl budget nem okoz gondot a legtöbb oldal esetében, nem lesz vele probléma. Azt már én teszem hozzá (illetve a szakma java), hogy ez inkább a kisebb/kisebb közepesebb oldalak sokasága miatt van, nem azért, mert lényegtelen lenne. Ha például nagyobb oldalad – hírportálod, webáruházad – van, akkor könnyedén összejöhet több ezer, tízezer oldalnyi tartalom is, ahol már bizony oda kell erre a tényezőre is figyelni. Nem célszerű a keretet értéktelen oldalakra elpazarolni!
Tehát mire kell figyelni crawl budget optimalizálás kapcsán?
Visszatérve a searchengineland.com cikkére: felsorolja azokat a pontokat, amelyek kapcsán optimalizálni lehet a feltérképezési keretet. A fontosabb pontok:
- Az oldal betöltési sebességének növelése – minél gyorsabb a site, annál több URL-t tud bejárni adott időn belül
- Az oldal szerkezetének leegyszerűsítése – célja, hogy ne vigyük el felesleges körökre a botot, gyorsan és egyszerűen megtalálható legyen minden a weboldalon
- Árva cikkek elkerülése – ha egy aloldalra sem külső, sem belső linkek nem mutatnak, azzal a Googlebotnak is meggyűlik a baja. Kerüljük az ilyen szitukat, törekedjünk a jó belső linkhálózatra és szerezzünk külső linkeket is a fontosabb aloldalakra.
- Tartalom duplikálás elkerülése – feleslegesen ne túráztassuk a Googlebot-t
- Átirányítási láncok törlése – kerüljük a Googlebot és a látogatók A-ból B-be majd esetleg C-be majd D-be … stb… irányítását.
- Belső linkek használata – szintén a megfelelő belső linkhálózatra hívja fel a figyelmet. Minden egyes aloldalra külső llinket nem fogunk tudni szerezni, de megfelelő belső hivatkozásokkal átjárható, indexelhető oldalt tudunk létrehozni.