Ezeket a kérdéseket tedd fel az ügyfeleidnek, hogy biztosan találkozzanak az üzleti érdekeitek.
Nagy László SEO szakértővel beszélgettünk. Több mint tíz éve foglalkozik keresőoptimalizálással és segít a cégeknek előkelő helyezéseket elérni a Google keresőjében.
Szeretem a munkámat, mert nagyszerű érzés látni, ahogy a keresőből érkező forgalom növekedés fejlődésnek indít egy vállalkozást. Idáig eljutni nem mindig egyszerű :)
Először is tető alá kell hozni egy jó megállapodást a megbízóval, ami a későbbi sikeres együttműködés egyik legmeghatározóbb része. Az alábbi cikkben a jövő SEO szakembereit szeretném segíteni abban, hogy minél hatékonyabbak legyenek, amikor először leülnek az ügyféllel megbeszélni a részleteket.
Bizonyára nagyszerű érzés, amikor egy új ügyfél jelentkezik keresőoptimalizálásra. Ugyanakkor ahhoz, hogy az együttműködés hosszú távon is működjön, fel kell tenni olyan kérdéseket az ügyféltalálkozón ami segít a mélyére ásni teljes kereső optimalizálási folyamatnak.
A következő kérdések a kedvenceim, amelyekből sok olyan információt megtudtok, hogy kiemelkedő eredményeket tudjak hozni.
A kérdéseket az alábbi csoportokba bontottuk:
- Kivitelezés
- Hozzáférés
- Stratégia
- Célok
- Kihívások
- Csapat
- Előzmények
Kivitelezés
A SEO egyik legnagyobb kihívása, hogy megfeleljünk az ügyfelek elvárásainak és eredményesek is legyünk egyszerre. A legtöbb megrendelőnek ugyanis már vannak előre megfogalmazott elvárásai a célokkal és az eredményekkel kapcsolatban.
Kérdések, amit érdemes megkérdezni:
1.) Rendelkezel erőforrással ahhoz, hogy a technikai változtatásokat elvégezd az oldaladon?
Nézd meg, hogy milyen keretrendszerben dolgoznak. A SEO audit során feltárt hibákat házon belül, vagy külső csapattal tudják elvégezni?
Pro Tipp:
A legtöbb ügynökség tartózkodik a fejlesztések kivitelezésétől – ha nektek van jó csapatotok, akkor ez egy erős lába lehet a cégeteknek.
2.) Milyen feltételekkel fogtok együtt dolgozni?
Minden esetben javasolt szerződésbe foglalni, hogy kinek mi a feladata és ezt hol és hogyan követitek nyomon.
Pro Tipp:
Milyen eredményeket vártok el – milyen projektmenedzsment szoftvert használtok majd? Mi a Bitrix projektkezelőt imádjuk.
3.) Hogyan tartjátok a kapcsolatot?
Emaileken keresztül tartani a kapcsolatot nagyon körülményes és rengeteg információ félrecsúszhat. Biztos előfordult már veletek, hogy egy-egy feladaton átsiklottatok. Ebben is segít a projekt kezelő szoftver.
Eszközök
Az ügyfél adataihoz való hozzáférés kulcsfontosságú a SEO stratégia felállításához.
Ezek a kérdések vihetnek előre:
4.) Milyen eszközöket használtok?
Google Analytics, Search Console, Google ADS – Profik a Hotjart és a Google Analytics 360 eszközét is használják – és még sorolhatnánk a kapcsolódó eszközök széles választékát.
Lesz e folyamatosan SEO eszköz amit fogtok használni: Ahref, Semrush, MOZ? Ezeket a szoftvereket testre kell szabni az adott projekthez. Elakadtál a keresőoptimalizálásban? Segítünk!
Célok és eredmények
Ezek a legnyilvánvalóbb kérdések. Egyszerűen csak kérdezz rá ezekre:
5.) Mi a célod és milyen eredmények fontosak a sikeres keresőoptimalizálással kapcsolatban?
Kérj pontos számot – vizsgáld felül hogy az eredmények reálisak, teljesíthetőek-e:
- Jelenlegi és elvárt forgalmi adatok
- Jelenlegi és elvárt kattintási arányok
- Jelenlegi és elvárt árbevétel
- Jelenlegi és elvárt Google helyezések
Pro TIPP: Legyen profi marketing stratégiád amit kiegészítesz versenytárs elemzéssel és keresési szándék alapú kulcsszókutatással.
Stratégia
A SEO stratégia felállítása segít az ügyfeleknek megérteni a miérteket és a lépéseket. Az akciótervet, ezért ezek a legfontosabb kérdések közé tartoznak:
6.) Van már tartalomstartégiád?
Jó tudni – előre közösen pedig még jobb felépíteni-, hogy milyen tartalmakat tervez megosztani. Így már a kialakításnál – publikáció előtt tehess pár hasznos javaslatot.
7.) Mik a legfontosabb kulcsszavak a márka számára, amik látogatókat és bevételt generálnak?
Gyakran kiderül ugyanis, hogy sokkal fontosabb kulcsszavak is vannak, mint amire az ügyfél gondolt.
Pro Tipp:
Ugye Ti is LSI kulcsszókutatással indultok neki a sikeres keresőoptimalizálásnak :)
8.) Mi a célpiacotok és milyen az ideális ügyfél?
A Buyer persona meghatározása az ügyfelednek és neked is fontos. Erre komplex online marketinget tudsz építeni. Ha még nincs meg, akkor használd a HUBSPOT Buyer Persona varázslót.
9.) Mik azok a módszerek, amik eddig beváltak és mik azok, amiken változtatni szeretnétek?
Ez a kérdés megnyitja az ügyfelet és olyan dolgokat is el fog mondani, amiknek a későbbiekben nagy jelentősége lehet.
10.) Kik a legnagyobb versenytársaitok?
A versenytárs elemzés során bizonyára szeretnéd átnézni az oldalaikat, közösségi média jelenlétüket, a rájuk mutató linkeket stb. Rengeteg ötletet meríthetsz a munkádhoz azokból a dolgokból, amiket ők jól csinálnak.
11.) Mik a legfontosabb termékeitek, vagy szolgáltatásotok és ezek miben jobbak, mint a többi hasonló a piacon?
Fontos, hogy ezt a kérdést tisztázzátok. Több ügyfél elakad ennél a kérdésnél, ez egy jó visszajelzés lesz neked, hogy mennyire építhetsz az ügyfélre hosszú távon.
12.) Milyen üzleti eredményre vagytok a legbüszkébbek az elmúlt 3 hónapban?
13.) Átlagosan mennyi ideig tart előállítanotok egy új tartalmat?
Ki fogja a tartalmat előállítani? A témakutatást ki fogja elvégezni és abból a SEO brief-et megírni? Nálunk bevált az őszinte kommunikáció, amikor felhívjuk például az új ügyfél figyelmét, hogy mely dolgokban tud ő aktívan részt venni és mi az, amit mindenképp ránk kell bíznia a keresőoptimalizálás során.
14.) Milyen KPI-k a legfontosabbak számotokra?
Csak a látogatószám növelés, vagy dokumentum letöltés, hírlevél feliratkozás, esetleg valami teljesen más? Ha csak a vásárlásban gondolkodik, akkor hosszú távon egyikőtök sem lesz elégedett. Egyeztessétek a mikro és makro konverziókat, melyeket Google Analyticsben eseményként is mérjetek.
Kihívások
Mindig kérdezd meg a következőt:
15.) Mik a legnagyobb kihívásaitok jelenleg?
A válasz alapján több olyan terület is felszínre kerülhet, amiben tudtok nekik segíteni. Például nincs szövegíró a cégnél, pedig havonta küldünk hírlevelet.
Csapat
Ezek szintén nagyon fontos kérdések:
16.) Hogy épül fel a csapat, akikkel együtt fogok dolgozni a projekten?
A projekt elején érdemes meghatározni, hogy ki miért felelős. Egy nagyobb projektnél így mindenki tudni fogja, hogy kihez kell fordulnia egy-egy kérdéssel. Már a keresőoptimalizálás elejétől fogva egyértelművé teszi a folyamatokat és a felelősségi köröket.
17.) Hogy szeretnétek kommunikálni?
Trello-n, Bitrix-en, Slack-en, Google Meet, Teams vagy esetleg személyesen? A megbeszélések milyen gyakorisággal fognak történni?
Előzmények
Mérd fel, hogy korábban milyen változtatások, SEO, vagy más együttműködések voltak az oldalon.
18.) Volt korábban büntetés az oldalon?
A Semrush eszközben nyomon követheted az algoritmus frissítéseket és láthatod az organikus forgalmi változásokat is.
Az alábbi képen láthatod saját oldalam teljesítményét:
19.) Terveztek frissíteni a megjelenésen a közeljövőben?
Ha az oldalon komolyabb módosítás, fejlesztés várható akkor arra előre fel lehet készülni, hogy a módosítások gördülékenyebben történjenek meg. Így nem az utolsó percben kell kapkodnotok.
20.) Terveztek tárhely szolgáltatót váltani esetleg?
Többször felmerül a SEO szakemberek között a kérdés, hogy a tárhely sebessége befolyásolja-e az oldal keresőoptimalizálását. Ha Google Search Console-ban azt látod, hogy az oldal sebessége alacsony, akkor érdemes elgondolkodni az esetleges váltáson.
21.) Vásároltál már linkeket?
A linkek vásárlást a Google bünteti. Ha még nem kaptál büntetést prémium linképítés miatt az közel sem jelenti azt, hogy később egy algoritmus frissítés miatt nem is fogsz. A legtöbb SEO szakembernek gondot okoz a megfelelő linkek megszerzése, ezért légy körültekintő, hogy milyen megoldást használsz.
22.) Hogy követtétek nyomon a forgalmi adataitokat eddig?
Többször előfordul, hogy semmilyen mérésekkel és kiértékelésekkel nem rendelkezett az ügyfél. Pedig többször komplex tudással, jó stratégiával rendelkező ügyfélnél is felmerült, hogy a mérések be sem voltak állítva.
A kulcsszavak folyamatos nyomon követésére több szoftvert is használhatsz, például a RankTrackert, de az Ahref vagy Semrush szoftvereket is ajánljuk.
Ha a megfelelő kérdéseket teszed fel az megbeszélések elején, azzal csak nyerhetsz és ügyfeled is megbizonyosodik róla, hogy jó szakembert választott.
Mire ide eljutottatok, pontosan látni fogjátok, hogy milyen kihívással álltok szemben :)