Tartalomjegyzék
1., Módosítás után eltűnő statisztikák
Átállítod egy kulcsszó egyezési típusát? Rájöttél, hogy elgépeltél valamit egy hirdetési szövegben és kijavítod? Utána azt vesszed észre, hogy eltűntek a statisztikáid és nem érted mi történt.
A legkisebb módosítás is (van amelyik csak látszólag az, az egyezés módosítás nem kicsi a hatását tekintve) azt jelenti, hogy nem lehet folytatólagosan tekinteni a statisztikákra. Egy broad match módosítása phrase-re igen nagy különbség, ha akár a potenciális teljesítményt, akár azt nézzük, hogy milyen keresési kifejezésekre jelenik meg a hirdetésünk. Ha szöveget módosítunk, hasonló a helyzet. Már nem lesz ugyanaz a hirdetési szöveg, így a két verzió statisztikái sem lesznek koherensek. Akár egy elgépelés, vagy helyesírási hiba vs. Helyes írásmódú hirdetés statisztikái között is lehet különbség.
Ha beleszerkesztünk a kulcsszavakba és a hirdetési szövegekbe látszólag a statisztikák kinullázódnak. Valójában azonban a Google Ads az eredetit törli és újat hoz létre. Tehát ott vannak azok a statisztikák, ha kilistázzuk a törölt elemeket, akkor akár később össze is tudjuk hasonlítani, hogy mi a különbség a broad és a phrase beállítású kulcsszavunk statisztikái között.
A helyes eljárás ilyen helyzetekben az, ha újként vesszük föl a módosított kulcsszót, vagy hirdetési szöveget. Új kulcsszót egyszerűen hozzá tudunk adni. Hirdetéseknél pedig a ’szerkesztés’ helyett válasszuk a ’másolás és szerkesztés’ funkciót.
2., Furcsa, változó statisztikák, avagy nem real time adatokat látunk
Azt tudni kell, hogy amit Google Adsben látunk, nem real time adatok.
Ez időnként furcsa jelenségekhez is vezethet, például 0 megjelenés, de van egy kattintás. Vagy van egy kampányod, ami hó utolsó napjával véget ért. 1-jén nagyon kíváncsi vagy mik lettek a végleges eredmények és megnézed. Majd másnap újra előveszed, hogy leriportold és azt tapasztalod, hogy „Esküdni mertem volna rá, hogy 123 konverziót mutatott tegnap, hogy lehet, hogy most nem annyi!?”
Ezek a jelenségek amiatt vannak, mert nem real time, (valós idejű) statisztikákat látunk és minden statisztika „beérkezéséhez” szükség van némi időre. Szélsőségesen nem fognak változni az adataink, ettől nem kell tartanunk, az eltérések általában minimálisak.
Ahol ez kellemetlen pillanatokat okozhat, az a riportolás. Pl. egy időszakos kampánynál ügyfél másnap már veri az asztalt, hogy látni akarja az eredményeket, vagy, te vagy túl szorgos. Megcsinálod másnap a riportot, amit ügyfél mondjuk végül csak 4 nap múlva néz meg. Aztán csörög a telefonod ideges ügyféllel, hogy “de hát nem is ennyit költöttünk és a többi adat sem jó!” :)) Inkább hagyj rá 2-3 napot, mire az összes adat befut és utána riportolj, vagy ha ügyfél nagyon sürget, akkor nem árt tájékoztatni, hogy még fognak befutni adatok és még nem tudsz 100%-ban pontos eredményeket küldeni.
3., A PPC-s nyomozó munka alapjai
Ha Google kampányokat kezelünk időről-időre bele fogunk futni, hogy 1-1 jelenséget meg kell értenünk. Például mitől változhattak a statisztikák, vagy biztosak vagyunk benne, hogy megcsináltunk valamit, de a módosításaink mintha eltűntek volna. (egyébként nekem még nem volt olyan tapasztalatom, hogy bármi is eltűnt a Google Ads felületén)
Az ilyen helyzetekben ad nekünk nagy segítséget a ’Változástörténet’.
Vegyünk alapul egy olyan helyzetet, amikor azt tapasztaljuk, hogy egy ideje romlanak a statisztikák és nem tudjuk miért. Ebben az esetben először azt azonosítjuk be, hogy kb. mikor kezdtek változni a statisztikáink. Ebben általában a legnagyobb segítséget a grafikon jelenti. Beállítjuk azt a mutatót, aminek a változását vizsgálni szeretnénk és megnézzük, hogy mikorra mutat megugrást a grafikon:
Ha megvan az az időszak, amikor azt látjuk, hogy a statisztikák elkezdtek jelentősen változni, akkor már tudjuk, hogy milyen időszakot kell megnéznünk a ’Változástörténetben’, hogy megtaláljuk azt/azokat a módosításokat, amik megbolygatták a statisztikáinkat.