Tartalomjegyzék
Miből áll a Facebook marketing?
A Facebook marketing alapban két lábból áll:
- Facebook oldal menedzsmentje
- Facebook hirdetés
A Facebook hirdetés működik Facebook oldal menedzsment nélkül is (oldalnak kell lennie, de nem szükséges, hogy folyamatosan postoljunk, menedzseljük azt), tehát, ha nincs időnk, energiánk, akkor nem kell feltétlen a Facebook marketing egészébe belevágnunk. Konverzió szerző kampányok, weboldal forgalomterelés, lead (érdeklődő) gyűjtés (például hírlevél feliratkoztatás), de még a brandépítés is megy anélkül, hogy átfogó Facebook marketingbe kezdenénk.
Ezért az első, amit célszerű felmérni és eldönteni, hogy csak hirdetni szeretnénk, vagy komplex Facebook marketinget akarunk csinálni.
Fordítva is dönthetünk, hogy mi inkább elsősorban a Facebook oldal menedzsmentre akarunk fókuszálni. Ebben az esetben is szükséges általában a Facebook postok hirdetéssel történő megtámogatása, mert a Facebook organikus (hirdetés nélküli) elérése alacsony. Egy postot azonban már pár száz forinttal is meg lehet hirdetni, így akár igen alacsony budget-ben is gondolkodhatunk.
Mivel a tutorial.hu-n számos cikkben foglalkozunk a Facebook hirdetésekkel, ebben a cikkben a Facebook marketing oldalmenedzsment részére szeretnék elsősorban fókuszálni. A továbbiakban, ha Facebook marketingre hivatkozok, akkor az a Facebook oldal menedzsment részére fog vonatkozni.
Facebook marketing tippek
1., Követőtábor gyűjtése
Nem a page like (Facebook oldal hirdetés) a legjobb eszköz, mert relatív drága, átlag 150 Ft-ba kerül egy page like Magyrországon. Emiatt a követőtábort inkább minőségi, releváns postokkal érdemes növelni. Általában a postok és a post hirdetések is képesek járulékos eredményként oldalkedvelőket behozni.
2., Követőtábor növelésére alkalmas post típusok
Játékok: ezek lehetnek tudás alapúak, képbeküldés, de kihasználhatjuk arra is, hogy a weboldalra tereljük a felhasználókat, azáltal, hogy olyan kérdést teszünk föl, amire a választ a weboldalunkon találják meg.
Köthetjük nyereményhez, de ez nem feltétlen szükséges. Csinálhatjuk szimplán szórakoztatás céljából. Ha jól csináljuk úgy is működni fog, ha nem társítunk mellé nyereményt.
Kérdések föltevése: tehetünk fel rendszeresen, hangsúlyozom, a célközönségünknek érdekes, és azért a profilunkba is vágó kérdéseket. Ha eddig nem kérdeztünk, kommunikáltunk ilyen formán velük, akkor egyszerű, feleletválasztós kérdéseket tegyünk föl. A válaszadást ne a like gombok nyomogatására irányítsuk, mert egyfelől visszatetsző, másfelől a komment nagyobb értékű művelet a Facebook szemében, mint a like. Ha sok komment érkezik egy postra, akkor a Facebook növeli az organikus elérést is. A kérdésföltevés lehet öncélú, csak azért csináljuk, hogy magunkhoz vonzzuk, szórakozassuk az embereket. De kihasználhatjuk mikro közvélemény kutatásokra is, hogy jobban megismerjük a célközönségünket. Ez persze nem lesz reprezentatív, de megtudhatunk érdekes dolgokat, valamint segíthet igazolni feltételezéseket.
Idézetek: imádják általában, emiatt a rendszeresen megjelentetett idézetek igen alkalmasak a követőtábor növelésére
Tippek, trükkök, tanácsok, tudtad-e postok: szintén kedvelt, ügyeljünk rá, hogy passzoljon a profilunkba. Értékesebb tud lenni, ha nem csak úgy lóg a levegőben, hanem kihasználjuk a célközönségünk edukációjára.
Képek, feeling képek: ebben az esetben is a legjobb az, ha kapcsolódik a profilunkhoz. Szintén siker szokott lenni, ha a képek feltételeznek valamilyen személyes kapcsolatot. „Köszönjük Marikának, hogy beküldte nekünk ezt a képet. Nagyon szép lett a végeredmény!”. Ez persze csak olyan üzletágaknál tud működni, ahol az ügyfélnek van miről vizualitás szempontjából értékelhető képeket beküldeni.
3., Hirdessünk
Nem kell minden postot és elég, ha kisebb összegekkel hirdetünk meg egy-egy postot, de célszerű, ha növelni akarjuk a követőink számát. Ha nem hirdetjük a postjainkat, akkor csak az organikus terjedésre tudunk hagyatkozni, ami általában igen csekély mértékben lépi át a már meglévő követőink táborát.
4., Használjuk az Instagramot
Ez szintén csak akkor működik, ha a témáink vizuálisak. Ebben az esetben viszont célszerű. A Facebook postok organikus elérése jóval alacsonyabb, mint az Instagram postoké.
5., Szerezzünk képeket az ügyfeleinktől
Szeretik a felhasználók az olyan játékokat, kihívásokat, amiben megmutathatják, hogy ők milyen ügyesek, kreatívak. Ez nekünk két okból is jó lehet. Egyfelől felpörgeti a Facebook oldalunkat, másfelől, ha jogilag ügyesen oldjuk meg, akkor a megkapott képeket felhasználhatjuk mind a weboldalunkon, mind a Facebook oldalunkon. Az ilyen kihívások terjesztésére gondolkodhatunk témába vágó Facebook csoportokban is.
6., Tegyük ki újra a legjobban teljesítő postjainkat
Ha vannak olyan postok, amik kimagaslóan teljesítettek, akkor azokat postoljuk ki újra. Ezzel egyfelől időt és energiát spórolunk meg, mert ennyivel is kevesebb postot kell készítenünk, másfelől, ami egyszer jól működött, az nagy eséllyel legközelebb is jól fog. Persze ügyeljünk arra, hogy megfelelő időt várjunk az újbóli kipostolással, akkor tegyük ki újra, amikor már kevésbé emlékeznek rá az emberek.
Megtehetjük azt is, hogy azt nézzük vissza, hogy az előző év azonos hónapjában melyik postunk teljesített organikusan a legjobban, és azt az aktuális évben is kitesszük. Egy év távlatából már nagy eséllyel kevesen fognak rá emlékezni.
7., Hogyan szoktassuk rá az embereket, hogy maguktól visszajöjjenek a Facebook oldalunkra?
Az embereket rá lehet szoktatni arra, hogy maguktól keressék föl rendszeresen a Facebook oldalunkat. Ehhez viszont az kell, hogy adott típusú postokat mindig ugyanazon a napon, és, ha, lehet, mindig ugyanabban az időszakban tegyünk ki. Pár példa:
- Akciós hétfő- ilyenkor mindig kiteszünk egy, vagy több akciós termék postot
- Pénteki villámjáték/havi villámjáték mindig a hó utolsó péntekén
- 3.-a ? Akkor új havi akciók! – mindig hó harmadikán tesszük közzé az aktuális havi akcióinkat
8., Facebook postok ütemezése marketing és értékesítési szempontból
Érdemes megnézni, hogy mikor tudjuk a legnagyobb organikus elérést és a legnagyobb aktivitást, valamint a legjobb értékesítési statisztikákat produkálni. A Facebook postjainkat pedig ehhez képest ütemezni.
- napon belüli csúcsok: általában reggel és este. Lehetnek kivételek, például kisgyerekes anyukák inkább napközben érhetőek el, amikor alszik a gyerek. Diákoknál, amikor kijönnek a suliból.
Ezt kétféle módon is megközelíthetjük:
Akkor tesszük ki a postjainkat, amikor „csúcsszezon” van.
Akkor tesszük ki, amikor pangóbb periódus van. Mivel nagy eséllyel mások is a „csúcsszezonban” teszik ki a postjaikat, emiatt ilyenkor a legnagyobb a verseny. Ezért előfordulhat, hogy nagyobb lesz az organikus elérésünk a pangóbb időszakokban, amikor ugyan kevesebben Facebookoznak, de kevesebben is postolnak.
- Héten belüli csúcsok: a hirdetési statisztikák általában azt mutatják, hogy erős a vasárnap estétől hétfő délelőttig tartó időszak. A hétfő alapban erős szokott lenni vásárlási szempontból is. Mélypontnak sokszor a szerda és a szombat mutatkozik. Emiatt megfontolandó, hogy hét elején értékesítsünk, tehát akciókat, termék postokat tegyünk ki, hét második felében szórakoztassunk, edukáljunk.
- Hónapon belüli csúcsok értékesítési szempontból: a komolyabb, havi akciókat érdemes akkorra ütemezni, amikor az emberek már megkapták a fizetésüket.
Ezek általános megfigyelések, így nyilván nem áll meg minden esetben. A saját ütemezéseinket a Facebook oldalunk, hirdetési és Google Analytics statisztikáinkra alapozva fogjuk tudni megtervezni.
9., Mutasd meg magad, a céged
Ha már van elköteleződés a céged irányába, az emberek örülnek a sikereidnek, kíváncsiak a céged belső életére és szívesen bepillantanak a „kulisszák mögé”. Ezért jó eredményeket hozhatnak a gyártással, működéssel kapcsolatos videók, céges események, életképek, céges eredmények, mérföldkövek, sikereket, eredményeket kommunikáló postok.
Facebook marketing csapdák
1., Hirdessünk, vagy ne hirdessünk postokat?
A postok hirdetésébe csak akkor kezdjünk bele, ha hosszú távon biztosítani tudjuk, hogy rendszeresen postolni fogunk, és menedzseljük a Facebook oldalunkat. Ha ez nem biztosított, általában pénzkidobássá válik a post hirdetés.
2., Impulzivitás kontra tervezettség
Több ügyféllel találkozom, aki hirtelen belelkesült. Ez általában ahhoz a jelenséghez vezet, hogy ad hoc módon a következő 1-2 hónapban kitesz 30-40 postot. Majd rájön, hogy ez mennyi idő és energia, alábbhagy a lelkesedése, és utána elengedi a témát, nem tesz ki postokat. A Facebook marketinget vagy folyamatosan csináljuk, vagy sehogy. Az ilyen fellángolásoknak hosszú távon nincs értelme és felesleges befektetéssé válik. Ha beleteszünk egy kis átgondoltságot, akkor ugyanezzel az energiával, havi minimum 1 post biztosított lenne. Egy kis plusz energiával a havi kettő is. Úgyhogy ne hagyjuk, hogy elkapjon bennünket a hév. Ha hirtelen megszállnak az ötletek, akkor első körben havi egy postot időzítsünk be. Ha feltöltöttük az évet, akkor menjünk lejebb, először két hetente, aztán hetente. Inkább ritkábban, de hosszabb távra postoljunk, mint hirtelen sokat, aztán semmit.
3., Követőtábor minősége
Stratégiai döntés részét képezi, hogy inkább kisebb, de releváns célközönséget akarunk építeni, vagy nagy követőtábort, akiknek akár egy jelentős hányada nem válik valójában az ügyfelünkké. Leginkább szórakozás céljából látogatja a Facebook oldalunkat.
Ha erős, releváns tábort építünk, akkor a „Követőtábor növelésére alkalmas post típusok”-ban leírtak nagy részét nem célszerű alkalmaznunk. Ebben az esetben nagyobb értékkel bíró, edukációt, elköteleződést célzó postokban érdemes gondolkodnunk.
4., Ami nagyon félrevihet
A játékok nagyon félrevihetik mind az üzleti célokat, mind a követőtáborunk minőségét. Nagy tömegben húzhatják be azokat, akik a nyereményre hajtanak, de soha nem fognak tőlünk vásárolni. Így a játékok szervezésével óvatosan bánjunk. Ha nem tudunk egy jó konstrukciót kitalálni, ami valódi üzleti hasznot jelent, akkor inkább ne csináljuk.
5., Idő a Facebook postokban
Ügyeljünk arra, ha olyan postot teszünk ki, amit hosszabb távon hirdetni szeretnénk, abban ne hivatkozzunk semmilyen időhöz köthető tényezőre. Se napra, se hónapra, de még az időjárásra sem. Még a rövidebb időre hirdetésre szánt postoknál is problémát jelenthet például:
„Te is szenvedsz a kánikulától?”
Közben bejön egy hidegfront és lehűl az idő:
„Atyám! Hiszen majd megfagyok, tegnap még 30 fok volt, ma 20 sincs, fúj a szél és egyfolytában esik. Hol élnek ezek?!”
Tippek: ha nincs mögötted Facebook marketing szakértő
1., Az légy, aki vagy!
Ne akarj más lenni, ne akard másképp csinálni, mint ami belőled jön. Ha magadra erőltetsz olyan megoldásokat, amikkel nem tudsz azonosulni, az általában nem sül el jól. Igyekezz megtalálni a magad, valamint a céged hangját.
2., Gyűjts ötleteket!
- Figyeld a konkurenciát, de ne kezd el utánozni!
- Facebookozz nyitott szemmel: nagyon jó ötleteket lehet gyűjteni, akár teljesen más üzletág Facebook oldaláról is.
- Hozz létre Facebook post gyűjteményt azokból a postokból, amik tetszenek, függetleül attól, hogy profilban tudsz e hozzá kapcsolódni. Bármikor jöhet egy ötlet, hogy adott vonalat te hogyan tudod megvalósítani a saját cégedre vonatkoztatva.
3., Kérdezd meg a kollégákat!
A kollégák felvethetnek olyan ötleteket, amik neked nem jut eszedbe. Valamint segíthetnek abban, hogy hogyan kommunikáljon céged a külvilág felé.
4., Kérdezd meg az ügyfélszolgálatod, eladóidat és vevőidet/ügyfeleidet!
Figyeld az ügyfeleid viselkedését: mire van szükségük, mit szeretnek, milyen problémáik vannak? Ehhez nagy segítséget jelent, ha van ügyfélszolgálat, vagy megkérdezed az eladóidat, hogy ők mit tapasztalnak. Segíthet, ha kidolgozol, vagy a weboldaladon akár van is egy FAQ. Arra is fel lehet építeni post sorozatot, ami az eladóidnál, ügyfélszolgálatodnál kérdésként, problémaként csapódik le. És még a követőtáborodat is támogatod azzal, hogy reflektálsz a problémáikra.
5., Kövess etalonokat!
Ha belefutsz egy olyan Facebook oldalba, aminek tetszik a marketingje, kezdd el követni és figyeld, hogy ők mit és hogyan csinálnak.
6., Ne tegyél olyat, amitől félsz!
Ha félsz kommunikálni Facebookon az emberekkel, vagy eleve tartasz attól, hogy megmutasd magad (itt most nem a selfie-kre gondolok), akkor alaposan át kell gondolni, hogy
- bele sem kezdesz
- ha belekezdesz, csak olyat csinálsz, ami még a komfortzónádon belül van
- rábízod másra: kollégára, ügynökségre
Marketinget lehet vinni komolyabb Facebook marketing nélkül, akár csak Facebook hirdetésekkel. Ha úgy méred föl, hogy vagy emberi okokból, vagy kapacitás hiány miatt nem fog menni, akkor lehet, hogy érdemesebb elengedni ezt a témát.
7., Tervezz!
A Facebook marketing alapja a tervezés, ami a post planben ölt testet. Ezt 1 évre előre tervezzük. A heti akciós termék postok, (vagy nem kell, hogy akciós legyen, lehet simán termék ajánló is). A havi akciók. Ha foglalkozol tartalommarketinggel/SEO-val, akkor a cikkeid postolása, már eleve ki tudnak adni, komolyabb fejtörés nélkül, egy post plan vázat, amire már tudsz építkezni. Ha a profilod szezonalitást mutat, akkor bevezetheted a „Hónap témája” jellegű postokat és megteheted, hogy a havi post tematika egy részét e köré fűzöd föl.
8., Jeles napok
Elég, ha a kiemelkedőekkel foglalkozol. Valamint, az üzleti profilodhoz köthető jeles napokra érdemes még figyelmet szentelni. Állatokhoz köthető esetben például az állatok világnapja. Egészségügyi téma érint, akkor az egészségüggyel kapcsolatos világnapok. Ne ess át a ló túloldalára, egészségüggyel kapcsolatos világnap elég sok van, mindent azért nem kell belevenni a post planbe.
Összefoglalva a legfontosabb Facebook marketing tippeket
- Ha nincs mögötted Facebook marketing szakértő, az a simább út, ha olyannak mutatod magad, a céged, ami belőletek jön és nem olyannak, amit a Facebook marketing elmélete diktál.
- Inkább kevesebbet rendszeresen!
- Figyeld a statisztikákat és annak tükrében tervezz és változtass, ha kell, hogy mi milyen eredményeket hoz.
- Ha lehet, még az elején döntsd el, hogy mennyiséget, vagy minőséget akarsz.