Az első, amit érdemes eldöntenünk, hogy milyen oktatási módszer jön be nekünk, hogyan tudunk hatékonyan tanulni. Például sok videós tanfolyam elérhető magyar és angol nyelven is, viszont, ha nem tudunk hatékonyan tanulni videókból, akkor nem célszerű ilyet választani.
Tartalomjegyzék
Facebook hirdetés oktatási anyagok jellege
A Facebook videós tanfolyamok
Sok esetben a Facebook videós tanfolyam, csak szimpla videókból áll. Azonban a valódi e-learning videóknak ennél nagyságrendekkel többet tudnak, például:
- interaktívak
- van tudásellenőrzés
- visszakereshetőek
Ha videós tanfolyamot választunk, lehetőleg olyat, ahol legalább egy leckét ingyen meg tudunk nézni. Attól függetlenül, hogy lehet, hogy ez egy alap információkról szóló videó, ami lehet, hogy épp nem nyújt új ismeretet számunkra, nézzük és kövessük végig. Tegyük meg, amire a videóban kérnek, hogy el tudjuk dönteni, hogy számunkra ez hatékony oktatási forma lehet e. Könnyen és egyszerűen kezelhető, vagy „macerás”, egyszerre több helyre kell figyelnünk, váltogatni, a felületek között. (például oktató videó és hirdetéskezelő platform) Ha utóbbi, akkor azt igyekezzünk megítélni, hogy számunkra ez így hatékony e. Van, akinek igen, van, akinek emiatt szétesik a figyelme.
Letölthető/online elérhető írásos tananyagok
Célszerű szintén ellenőrizni. Jó esetben lehetőségünk van a tananyag egy részletének megtekintésére. A szisztéma ugyanaz, nézzük meg, hogy számunkra mennyire lehet hatékony az írásos tananyag.
Az írásos tananyagok is kétfélék lehetnek. Ma már elérhetőek folyamatosan frissülő tananyagok is. Vannak előfizetéses rendszerek, amit rendszeresen bővítenek és aktualizálnak. Így segítve, hogy tudásunk is naprakész maradjon.
Facebook hirdetési könyvek
Van 1-2 igen jó a piacon. A probléma a könyvekkel az, hogy a Facebook hirdetéskezelő rendszere nagyon gyorsan változik. Emiatt a bennük lévő tudásanyag könnyen elavulttá válik. Viszont a könyvek közül is vannak olyanok, amik segítenek abban, hogy ráérezzünk és elsajátítsuk az egész logikáját és működési elveit. Felvegyünk egy olyan szemléletet, amely hatékonyabbá teheti a Facebook hirdetéskezelést. Ezeket érdemes lehet megvenni, de önmagukban nem elegek a boldoguláshoz.
Facebook hirdetéskezelő tanfolyamok jellegük szerint
1., A tananyag jellege szerint:
– videós
– szöveges
– kombinált
2., A képzés jellege szerint
– tantermi oktatás
– online tananyagok – önállóan tanulunk
– online tananyag + előadások: ez már tartalmaz valamilyen szinten személyes interakciót is
– online előadások
– egyéni oktatások
– és ezek bármelyike kombinálva személyes konzultációs lehetőségekkel
– ezek bármelyike kombinálva valamilyen formájú mentoringgal: ebből még kevéssel találkoztam. Ilyen lehet egy rendszeres, vagy igény szerint kérhető tanácsadás, de egy Faceboook csoport is, amiben később is tudunk kérdezni, ha elakadunk.
Úgyhogy célszerű végiggondolni, hogy mire van igényünk. Magunk szeretnénk tanulni, vagy azért kapcsolatba szeretnénk kerülni az oktatókkal. Elég egy tananyag, vagy biztos, ami biztos, jó lenne legalább egy konzultációs lehetőség, ha elakadnánk, fel tudjuk tenni a kérdéseinket.
Ha saját fiókot kezelünk, amiben nagyobb volumenű költés van, érdemes elgondolkodni egy mentoring lehetőségen is, ahol kaphatunk az üzleti profilunkra és fiókunkra szabott egyéni tanácsadást is. Ez utóbbit nem kell feltétlenül magának a képzésnek tartalmaznia. Sokan választják azt az utat, hogy elvégeznek valamilyen képzést és ezt követően felkérnek tanácsadásra egy Facebook hirdetési szakértőt.
Milyen szempontok szerint válasszunk a Facebook tanfolyamok közül
Sajnos vannak nem épp minőségi tanfolyamok is a piacon. A legnagyobb problémát a tananyagok és tudásanyagok gyors elavulása jelenti. Mivel nem értünk hozzá, nyilván ezért szeretnénk tanulni, ezeket elég nehéz kiszűrni. A legjobb, ha megkérünk valakit, aki foglalkozik Facebook hirdetésekkel, hogy nézze meg az adott tanfolyamot, képzést és mondjon róla véleményt. Amit mi is megtehetünk:
- gondoljuk végig, hogy mire van szükségünk és milyen módszerrel tudunk hatékonyan tanulni
- nézzünk mintaleckéket
- ellenőrizzük a céget, oktatókat: sokszor találkozom azzal a problémával, hogy tananyagok elavult módszereket, trendeket követnek. Ezek évekkel ezelőtt megállták a helyüket, de mára már átcsúsztak „az illik tudni” kategóriába, de túl sokra nem megyünk velük, főleg juniorként. Mivel kezdőként ezt aligha tudjuk eldönteni, emiatt játszhat szerepet az, hogy a képzést szervező cég, személy, kezel e jelenleg Facebook kampányokat. Ha nem, vagy ennek nincs nyoma, akkor nagyobb esélyünk van rá, hogy nem tud aktuális tapasztalati tudást átadni.
Facebook tanfolyamok, amik gyanakvásra adnak okot
- Egy nap alatt profi lehetsz: hát azért, ha józan paraszti ésszel gondolkodunk, akkor egy nap alatt biztos nem leszünk profik (sem ebben, sem másban). Egy nap, az arra jó, hogy betekintést nyerjünk a Facebook hirdetések világába, alapfogalmakat alkossunk, és ne legyen teljesen ismeretlen a hirdetéskezelő (Ads Manager) felülete.
- Átfogó képző intézmények: kétség kívül vannak jók, akik tényleg gyakorló szakembereket hívnak meg oktatni. Hogy ne „nyúljunk mellé”, itt is az oktatókat érdemes megnézni és ellenőrizni. Ha lehet, ne fussunk bele abba, hogy „aki nem tudja, tanítja”.
- Szóhasználat a képzés weboldalán: persze ebben a szakmában zsigerből csináljuk ezt, hiszen marketingesek vagyunk. De azért bennem kétségek merülnek föl, amikor diploma, szeminárium, „sokat fogsz keresni” és hasonló ígéretekkel, valamint kifejezésekkel operálnak egy képzési weboldalon.
- Sok, ismeretlen szakszavak: nyilván a szakértelmüket akarják ezzel bizonyítani a cégek, de ha már első körben, amikor egy leendő tanuló ellátogat a honlapra, úgy fogalmaznak, hogy az egy teljesen kezdőnek nehezen érthető, akkor mi lesz a képzés során? Aláírom, hogy a szakma nyelve az angol, de egy oktatás során a lényeg az, hogy a tanulók minél nagyobb biztonsággal és hatékonysággal megértsenek minket. Ez aligha lehetséges, ha az oktató nem tud a laikusok nyelvén fogalmazni.
Facebook hirdetés oktatási tematika
Nagyon fontos, szintén ellenőrizzük. Amit egy alap oktatási tematikának tartalmaznia illik:
1., Facebook vállalkozáskezelő (Business Manager) és Facebook hirdetéskezelő (Ads Manager) létrehozása és beállítása.
2., Facebook kampány típusok, célok (campaign objective)
A minumum, amit ismerni kell:
- Forgalomterelő kampányok (CTW)
- Aktivitás kampányok: post aktivitás, oldalkedvelés, visszajelzés eseményre
- Érdeklődőkeresés (lead generation) (pl. hírlevél feliratkozók gyűjtése céljából)
- Konverziós kampány
- Katalógus alapú konverziós kampány
3., Hirdetéssorozat (ad set) beállítások:
- földrajzi célzás
- kor, nem beállítás
- elhelyezések
- optimalizálási beállítások
4., Célzási lehetőségek
- érdeklődés alapú célzások
- egyéni célközönség alapú célzások (remarketing, lookalike/hasonmás)
- egyéni célözönségek létrehozása
- egyéb célzási lehetőségek: demográfia és magatartás alapú célzások
- Facebook kapcsolatok alapú célzások (oldalkedvelők, az ő ismerőseik, esemény visszajelzők, stb.)
5., Hirdetések létrehozása és hirdetési típusok (dinamikus, carousel, slideshow, canvas, kollekció). Vitatható, hogy mi tartozik egy alap tananyagba. A dinamikus, carousel, és e-commerce esetén a kollekció formátumú hirdetések mindenképp.
6., Konverziómérés
- Facebook pixel beállítás
- egyéni konverziók létrehozása
Tanulópénz
Nincs olyan tanfolyam, ami egyből profi Facebook kampánymenedzsert varázsol belőlünk. Általában költünk valamennyi pénzt egy tanfolyamra, aztán adott esetben továbbképzésekre is. De a saját tapasztalatainkból fogunk a legtöbbet tanulni. Ami szerintem nem gond, hiszen ez egy gyakorlati szakma. Itt nem egy évekig tartó képzésért fizetünk milliós összegeket, hanem a gyakorlati tapasztalatszerzésnél fizetjük meg a tanulópénzt. Az azonban szerintem nagyon nem mindegy, hogy jó alapokról indulunk, vagy egy elavult tudásanyagnak hála, feleslegesen költjük a pénzünket meghaladott módszerek tesztelésére.