Tartalomjegyzék
Milyen forrásokra támaszkodva tanulhatunk?
Számos ismeretforrás a rendelkezésünkre áll, így lehetőségünk van kiválasztani habitusunk, elvárásaink, tanulási stílusunk és igényeinkhez képest a számunkra legmegfelelőbbet.
Tanfolyamon tanulunk:
Arra érdemes figyelni, hogy lehetőség szerint ne olyan tanfolyamot válasszunk, ami „old school” ismeretekkel ruház föl. Az elmúlt pár évben a Facebook elég nagy változásokon ment át, a 2017 és az előtt bevett metodikák ma már kevéssé állják meg a helyüket. Tehát lehetőség szerint győződjünk meg róla, hogy az adott képzőintézmény frissíti e a tananyagokat és valóban up-to-date tudást ad át. Bár, ahhoz, hogy ismerkedni kezdjünk egy hirdetési rendszerrel, még elég lehetne egy régebbi tudásanyagra építő tanfolyam, azonban ezek a változások az alap logikát is több ponton megváltoztatták, így gyökeresen téves úton indulhatunk el.
Könyvből tanulunk:
Jó megoldás arra, hogy elkezdjünk fogalmat alkotni a szakmáról. Legyen valami elképzelésünk arról, hogy miről szól ez a munka. Ha ezzel szeretnénk indulni, Lévai Richárd könyveit érdemes megnézni.
Online ismeret- és tananyagok:
A letölthető, megrendelhető tananyagok esetében szintén az a fontos, hogy friss, aktuális információt kapjunk.
Hivatalos ismeretanyagok:
Létezik Facebookon minősítő vizsga, és van ehhez tartozó hivatalos tananyag. Ez a Facebook Blueprint. A minősítő vizsga Magyarországon egyfelől még kevésbé ment át a köztudatba, nehezebb és körülményesebb letenni, mint a Google Ads minősítő vizsgáit (például kamerás felügyelet van). Magyarországon, a tudomásom szerint, igen kevés ember rendelkezik a Facebook Blueprint minősítéssel. Emiatt elsődlegesen ez a tananyagok miatt érdekes, amik itt találhatóak meg: https://www.facebook.com/business/learn
A tananyagok csak angolul érhetőek el.
Másik, aminek igen nagy hasznát vesszük, az a Facebook Ads Help: https://www.facebook.com/business/help
Az első cél az, hogy ismerőssé váljon a téma, elkezdjük benne komfortosabban érezni magunkat, otthonosabban mozogni. Ez után célszerű a részletesebb, komplexebb tananyagokhoz nyúlni.
Elsődleges ismeretszerzés teljesen kezdőknek
Első körben a részletes, több elágazási lehetőséget nyújtó tananyagok alkalmazása egy teljesen kezdőnek, aki még hasonló területen sem szerzett tapasztalatot, nem feltétlen ideális. Számukra ez a tanulási ciklus ahhoz hasonlít, amikor idegen nyelven a beszédértést kezdjük gyakorolni. Először értelmetlen maszlagnak tűnik az egész, inkább hangzik zajnak, amit hallunk, mint az általunk tanult nyelven történő beszédnek. Az első lépés, hogy szokjuk, elkezdjen ismerőssé válni, és morzsákat már ki tudjunk csípni az elhangzott szövegből. A teljesen kezdőknek is ez az a lépés, amit érdemes először megtenniük. Ehhez használható egy könyv, egy alapszintű tanfolyam, akár tantermi, akár online, vagy letölthető tananyag. Az első cél az, hogy ismerőssé váljon a téma, elkezdjük benne komfortosabban érezni magunkat, otthonosabban mozogni. Ez után célszerű a részletesebb, komplexebb tananyagokhoz nyúlni.
Azoknak, akiknek már van valamilyen kapcsolata az online marketinggel, hirdetéskezeléssel, adott esetben magával a Facebook hirdetésekkel, természetesen náluk egyből jobban működhetnek a komplexebb tananyagok és képzések.
Használjuk a Facebook Ads Managert a tanuláshoz!
Képzeljünk el egy bútorasztalost, aki ezt a szakmát tanulja, de csak az elméletet. Vajon mit várnánk el tőle? Ha befejezte a tanulmányait, fog tudni normális, használható bútorokat készíteni? Nem valószínű. Ugyanígy van ez a Facebook hirdetéskezeléssel is. Az elmélet nem elég. Mindenképp használjuk párhuzamosan a Hirdetéskezelőt (Ads Managert).
Klikkeljünk rá az összes információs ikonra, olvassuk el a fogalommagyarázatokat. Nézzük párhuzamosan a Helpet a felülettel és olvassuk el a témához kapcsolódó cikkeket. Használjuk bátran a “További tudnivaló” linkeket. Járjunk nyitott szemmel és kíváncsian, mint a gyerekek.
Először is hol találjuk az Ads Managert / Hirdetéskezelőt
(hogy senkinek ne okozhasson fennakadást, magyarul mutatom)
Belépünk a Facebook accountunkba, majd erre a linkre: https://www.facebook.com/adsmanager
Be fog jönni az üres Hirdetéskezelő fiókunk, ami így néz ki:
A kampánykészítések teljes folyamatát, az utolsó momentumig meg fogjuk tudni csinálni. Használjuk bátran a kezelőfelületet, amíg nincs bekötve fizetés, nem indulhat el semmi a fiókban és nem költhet pénzt, úgyhogy legyünk bátrak.
Első körben csak kezdjünk ismerkedni a felülettel. Mozgassuk az egeret és nézzük meg hol mi van, mi történik, hova jutunk, ha átmegyünk más részeire is az Ads Managernek, hol mit ad ki, milyen funkciók elérhetőek és alapjaiban mi micsoda.
Nézegessük a magyarázatokat, például:
Amiről többet szeretnénk tudni, ott klikkeljünk a tovább gombra.
Nézzük meg, hogy milyen további információkhoz juthatunk:
Milyen mérőszámok vannak, mi az, ami alapban fontos lehet, mit hogy neveztek el.
Első körben elég összebarátkozni a felülettel, hogy ne legyen teljesen idegen.
A következő lépésben megpróbálhatunk létrehozni egy kampányt. Érdemes több tanulókampányt készíteni, hogy gyakoroljunk és minél több ismeretünk legyen arról, hogy mi micsoda, mi a funkciója és mit hol találunk.
Ha megvan az első kampányunk, számítsunk arra, hogy csak piszkozatként fogjuk tudni létrehozni, mivel a kampánylétrehozás végén a Facebook nem enged tovább, amíg nem adjuk meg a fizetési adatokat. Ez nem szükséges. Ha a bal alsó sarokban található “Bezár” gombra kattintunk, piszkozatként elmenthetjük a kampányunkat. Figyeljünk arra, hogy gyakorlatban jobban rögzülnek a tanultak, mintha csak végiggörgetünk egy oktatócikket.
Akik azért választják ezt a szakmát, mert szeretik ezt csinálni, szeretnek logikázni, problémát megoldani, összefüggéseket keresni, statisztikázni, alkotni, azoknak ez a paradicsom lesz.
A Facebook tanulás buktatói
A Facebook hirdetéskezelés tanulását magamban mindig ahhoz szoktam hasonlítani, amikor angol nyelvet tanulunk. Kezdetben könnyű. Egyszerűen és gyorsan eljuthatunk odáig, hogy elindítunk egy kampányt, még úgy is, hogy nem a Boost/Kiemelés gombot használjuk a Facebook oldalunkon, hanem “rendesen” és tudatosan fölépítünk Ads Managerből egy kampányt. És persze ennek örülünk is. Több kezdő PPC-sel találkoztam, akik emiatt nagyon gyorsan a Facebookot kezdték preferálni a Google Ads-zel szemben. Valamint – bár már valamelyest kezd kikopni – számos ügyféllel is találkozhatunk majd munkánk során, aki azt gondolja, hogy a Facebook hirdetésekhez ő is ért.
Ezt tapasztalni fogjuk mi is, hogy kezdetben egyszerű. Persze lehet később is az, ha nem vagyunk magunkkal szemben túl igényesek és megmaradunk a hirdetés kreátor szinten, nem lépünk tovább érdemben a kampánymenedzser irányba. Ha viszont továbblépünk, akkor a dolog már nem annyira egyszerű. Mint az angolnál, pre-intermidiate szinten, amikor meg akarjuk ugrani azt a középszintű nyelvvizsgát, valahogy kibújik a szög a zsákból, hogy azért mégsem olyan könnyű és egyszerű a dolog. Ahhoz, hogy jó kampánymenedzserek legyünk, akik képesek nagyobb volumenű, rövid és hosszútávú hirdetési stratégiát is kidolgozni, elég sokrétű és árnyalt tudásra, logikára, tapasztalatra van szükség.
Az ember
- elkészít egy stratégiát,
- megcsinálja hozzá a tervet,
- elindítja a kampányokat,
- fölhúzza hozzá az “adminisztrációs rendszert”, amivel nyomonkövetni, ellenőrizni tud,
- töri az agyát, hogy lehetne még jobb eredményeket elérni,
- tesztel, optimalizál, kísérletez,
- látja hogyan simul az egész, az adott cég marketingjébe,
- hogyan nő az eredményesség a munkája hatására.
Akik azért választják ezt a szakmát, mert szeretik ezt csinálni, szeretnek logikázni, problémát megoldani, összefüggéseket keresni, statisztikázni, alkotni, azoknak ez a paradicsom lesz – feltéve hogy van elég türelmük az amúgy sokszor igen bugos FB hirdetési felülethez. Azok eljuthatnak arra a szintre, hogy meglássanak globálisabb összefüggéseket és átlássák, hogyan simul a munkájuk az adott cég működésébe és marketingjébe.