Hogy nincs internet – az ADSL kapcsolat megszakadt -, onnan lehetséges megtudni, hogy a következő listán végig megy:
- ADSL internet vonalam van?
- Van a kábelen szolgáltatás?
- A telefonközpont – DSLAM
- Hálózati probléma a lakásban, irodán belül
- Az utca hálózat
- Helyes felhasználó névvel és jelszóval csatlakozok?
- Milyen készülékkel csatlakozik?
- Telefonálás közben megszakad vagy lelassul az internet
Tartalomjegyzék
ADSL internet vonalam van?
A bekötött internet kapcsolat típusát meg lehet állapítani az alkalmazott kábelek fajtájából. Ha a telefon vonalon érkezik az „internet dobozba„, azaz lapos, 3-4 mm vastagságú kábelen, amire a telefonkészülék is csatlakoztatva van, akkor biztos, hogy ADSL internet használ.
Van a kábelen szolgáltatás?
Ha ezen a káblen – nem más kábelen – keresztül kapcsolódik számítógép vagy „internet doboz” (router) az internethez, és már internetezett korábban így, akkor először azt érdemes megkérdezni a szolgáltatójától (UPC, Magyar Telekom, Invitel, DIGI stb.) hogy van-e aktív szolgáltatása. Díjtartozás vagy más olból felfüggesztett szolgáltatásnál nincs mód a helyi technikai javításra. Keresse fel a szolgáltatóját!
A telefonközpont – DSLAM
Az ADSL vonalhibákat, kapcsolat szakadásokat legtöbbször a telefonközpontban elhelyezett készülék hibája okozza, amihez a mi ADSL modemünk közvetlenül, egy réz érpárral – ami az utcai és belső telefonvezeték – csatlakozik. Ennek a készüléknek (DLSAM) több száz kártyája van, amire az ADSL modemek csatlakoznak egy-az-egyben. A kártyák programozása vagy alkatrész hibája okozza az ilyen kapcsolati hibákat. Azt érdemes kérni – ha van rá módja az embernek –, hogy „Kérem tegyenek át egy másik DSLAM kártyába!” Az elhasznált telefonközpontokban ez sem szokott segíteni, ilyen területen érdemes olyan szolgáltatásra áttérni, ami nem telefonvezetéken keresztül működik.
Hálózati probléma a lakásban, irodán belül
Az ADSL kapcsolati hiba egyik forrása, ha a belső telefonvezetékek vagy kábel kötések, toldások egyike gyenge. Ezt egy vonalvizsgáló műszerrel (cable tester) lehetséges megállapítani. A műszernek két rész van, egy jeladó, amit a vezeték egyik végére csatlakotatunk, a másik a vevő, amit a vezeték másik végére. Sokszor megoldást jelent a régi vagy sérült belső kábelhálózat cseréje.
Az utca hálózat
ADSL kapcsolatnál figyelembe kell venni, hogy a telefonközpont és az ADSL modem között több km vezeték van, azon keresztül folyik az internet forgalom. Sok helyen: város szélén, kis településen az a helyzet, hogy túl messze vagyunk a telefonközponttól ahhoz, hogy internetezhessünk. Annak ellenére, hogy esetleg a telefon jól működik, a beszélgetések hangját a vonal még képes átvinni ebben a távolságban. Lehetséges hiba még az utcáról a házba bejövő vezetéken. Ezt a telefon szolgáltató (Magyar Telekom vagy Invitel) beméréssel és cserével meg tudja oldani.
Helyes felhasználó névvel és jelszóval csatlakozok?
Minden ADSL kapcsolathoz ad a szolgáltató egy ADSL kapcsolati felhasználó nevet és egy hozzá tartozó jelszót. A felhasználó név nem feltétlenül azonos az e-mail címével. Formátuma felhasznalo444@szolgaltato.hu Minden esetben egy @ jellel és a szolgáltatnévvel végződik. Azt érdemes ellenőrizni, hogy tényleg ez van-e beállítva.
Milyen készülékkel csatlakozik?
Csatlakozhat közvetlenül a számítógépével, ilyenkor szükség van egy ADSL modemre. Ebbe a készülékbe csatlakozik egy szűrőn keresztül a telefonvonal, és ehhez a készülékhez a számítógép vezetékes hálózati kártyája (ethernet port). Ebben az esetben a számítógépen kell kezdeményezni a kapcsolat létrejöttét – ez lehet automatikus is.
Router (internet kapcsolat elosztó és rendszerint tűzfal) használatával is lehetséges csatlakozni. Ilyenkor nem számítógéphez csatlakozik az ADSL modem, hanem a router-hez. A router megosztja az internetet vezetéken, és WiFi-s router esetén vezeték nélkül, rádiójelek használatával. Sok új router nem rendelkezik látható, kiálló antennával. Az ilyen kapcsolatot a router kezeli, mindig van internet.
Beépített ADSL modemmel rendelkező router is kapható. Ennek az az előnye, hogy eggyel kevesebb dobozunk van.
Router-en, számítógépen is lehetőség van a kapcsolat naplózásának bekapcsolására, a napló megtekintésére.
Telefonálás közben megszakad vagy lelassul az internet
Az ADSL modemek elé egy szűrőt (splitter) kell alkalmazni, ha vezetékes telefont is használunk. Ennek a kis készüléknek három telefondugó aljzata van: az egyikbe érkezik a telefon hálózatból a kábel, a másik kettőbe pedig a telefon készülék és az ADSL modem csatlakozik. Ennek a hiány oda vezethet, hogy telefonáláskor nagyon lelassul az internet kapcsolat sebessége, vagy a rögtön a telefonkagyló felemelésekor megszakad az internet kapcsolat, nincs internet. Ezt a szűrőt pótolni szükséges. Van olyan ADSL modem vagy modemmel rendelkező router, amibe be van építve egy ilyen szűrő. Ezt onnan lehetséges megtudni, hogy ennek a készüléknek a hátuljába a telefon dugót csatlakoztatni lehet.
Ha sikerült megjavítani, és szüksége van további hibakeresésre vagy számítógépes mindenest keres, kattintson a rendszergazda oldalamra!